Dokonamy audytu i zobaczymy, co dalej ze spółką Centralny Port Komunikacyjny (CPK) - zapowiedział Maciej Lasek, poseł Koalicji Obywatelskiej. Według niego CPK nie powstanie, a nowy rząd skupi się na rozwoju koncepcji duoportu.
Polską kolej czekają w perspektywie 2030 roku istotne zmiany. Co ważne, należy spodziewać się, że każda z nich będzie pozytywna i stworzy szansę na lepszą realizację potencjału kolei - przewiduje spółka CPK.
Kiedy uruchomiony zostanie Centralny Port Komunikacyjny? Ilu obsłuży pasażerów? Czy prace już ruszyły? Czy cały projekt w ogóle się opłaca? Wokół CPK narosło wiele mitów, które warto wyjaśnić.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Horała o potencjalnych zyskach z CPK: Cargo lotnicze to dochodowy biznes oraz budżetowe wpływy z cła i VAT
Towary przewożone drogą lotniczą to dochodowy biznes, obecnie większość tego transportu na potrzeby Polski jest obsługiwana przez lotniska leżące poza Polską – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała w TVP Info. Zaznaczył, że głównym zyskiem dla Polski z CPK będą wpływy z cła i VAT na towary.
Większość Polaków chce budowy CPK. Schetyna jest przeciwny
Problem z Centralnym Portem Komunikacyjnym jest przede wszystkim z tą koleją – mówi były lider Platformy Obywatelskiej, senator elekt Grzegorz Schetyna. W wywiadzie dla RMF FM polityk komentował wyniki sondażu, z którego wynika, że większość Polaków chce kontynuowania inwestycji; broniąc swoich argumentów stwierdził, że przecież 40 proc. ankietowanych jest przeciw budowie portu.
Były prezes LOT, Sebastian Mikosz, udzielił ostatnio mnóstwo wywiadów argumentując, że CPK jest jednak potrzebne. Ja się dopiero dowiedziałem, że większość ruchu cargo odbywa się lotami pasażerskimi, natomiast kluczową rolą portu lotniczego CPK ma być rola huba, a nie lotniska dla Warszawy. Chopin według jego opinii powinien zostać, a to likwidacja Okęcia jest główną przyczyną negowania powstania Baranowa. Człowiek uczy się całe życie.
Konsorcjum Multiconsult i Transprojektu Gdańskiego zaprojektuje dla spółki CPK linię dużych prędkości 85 między Łodzią a Sieradzem oraz linię 86 Sieradz – Wrocław. Spółka zapłaci za usługę nieco ponad 19 mln zł netto.
Uzupełniając usłyszane informacje na temat co nowa władza zrobi z CPK dominuje przekonanie, że sam port lotniczy może zostać uwalony, jako sztandarowy projekt PiS, natomiast komponent kolejowy jest wskazywany jako potrzebny, A zatem prace w kierunku powstania linii kolejowych prowadzone obecnie przez CPK mają szansę na realizację. Oby, ja osobiście trzymam kciuki za ten projekt.
Tyle konsultacji przy ustalaniu tras kolejowych szkoda byłoby zmarnować.
Horała: Zamknięcie projektu CPK pociągnie za sobą przykre konsekwencje
Zamknięcie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie łatwe - powiedział w piątek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Wyjaśnił, że wiązałoby się to m.in. ze zmianą ustawy o CPK czy zwrotem pieniędzy, które Polska otrzymała już z Unii Europejskiej.
Czy CPK to dobra inwestycja? Jakie są argumenty „za” a jakie „przeciw” budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego? Oto najważniejsze argumenty za i przeciw.
CPK rozpoczyna konsultacje z organizacjami reprezentującymi osoby ze szczególnymi potrzebami
W związku z planowanym zakupem taboru pasażerskiego Kolei Dużych Prędkości spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpocznie w grudniu konsultacje z organizacjami reprezentującymi osoby ze szczególnymi potrzebami.
Według założeń nowy tabor powinien spełniać szereg wymogów technicznych, funkcjonalnych i jakościowych, które mają na celu poprawę dostępności transportowej, zwiększenie mobilności mieszkańców i zmniejszenie poziomu wykluczenia transportowego.
CPK: 155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko
Inwestycje lotniskowe w ramach drugiego etapu programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego będą kosztować ponad 46 mld złotych. Zdecydowanie więcej jednak pochłoną wydatki związane z koleją. Finansowanie projektów zapewnią przede wszystkim skarbowe papiery wartościowe oraz pożyczki z banków. W mniejszym stopniu inwestorzy.
Nie 8 mld euro – jak do niedawna mówił wiceminister funduszy Marcin Horała, a ponad 15 mld euro trzeba by wydać, by żeby lotnisko w ramach CPK mogło zacząć działać.
Czy to koniec projektu? Maciej Lasek ma zostać pełnomocnikiem ds. CPK
Dziennikarz gospodarczy Filip Lamański miał dotrzeć do informacji o tym, że pełnomocnikiem przyszłego rządu Donalda Tuska ds. CPK ma zostać Maciej Lasek. Informację potwierdził „Tygodnik Solidarność”, dodając, że „poseł PO będzie miał za zadanie zamknięcie projektu”.
CPK startuje z budową kolei dużych prędkości w Łodzi. Powstanie drugi tunel pod centrum miasta
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty związane z budową tunelu dla kolei dużych prędkości w Łodzi. Chodzi o realizacje komór dla tarcz TBM. Wkrótce ma być ogłoszony przetarg na wydrążenia samego tunelu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum