Koleje Mazowieckie zapewniają, że wyłączenia pociągów Impuls podczas jazdy z pasażerami nie zagrażały bezpieczeństwu pasażerów. Tajemnicze awarie wciąż nie schodzą z tapetów - Urząd Transportu Kolejowego wszczął nowe, bardziej szczegółowe kontrole.
Ogromny skandal z pociągami firmy Newag. "Zostaliście złapani na gorącym uczynku"
Dlaczego pociągi nowosądeckiego Newagu stawały w określonych miejscach i datach? W Sejmie odbyła się kolejna burzliwa dyskusja na ten temat. Posłowie z Parlamentarnego Zespołu ds. Wykluczenia Transportowego sugerują, że firma kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa wprowadzała celowe usterki, aby zarabiać potem na serwisowaniu pojazdów. Newag zaprzecza i przekonuje, że trzeba czekać na ustalenia krakowskiej prokuratury w sprawie nietypowych usterek w jego pojazdach.
Burzliwy przebieg – nie po raz pierwszy miała sejmowa dyskusja na temat problemów z pociągami Impuls. Choć afera musi zostać wyjaśniona przez sąd, widać było, że przewoźnicy kolejowi traktują ją bardzo poważnie i domagają się wyjaśnień.
Drugie posiedzenie Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym dotyczące niejasności wokół problemów z pojazdami Impuls.
Obejrzałam na raty te ponad 3-godzinne posiedzenie. Były ciekawe momenty, więc nie był to czas stracony. W załączniku zdjęcie, które podsumowuje tę debatę.
Postawę przedstawicieli Newagu najlepiej skomentował pan Tomasz Gontarz z zarządu PKP Intercity, który na platformie X napisał: „Oryginalna strategia biznesowa. Obrazić większość zamawiających w kraju.” Krótko, zwięźle i na temat. Nic dodać, nic ująć.
A jeśli chodzi o przewoźników pasażerskich, którzy padli „ofiarą” praktyk Newagu, przytoczę fragment komedii Barei, który będzie chyba najlepszym komentarzem.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Newag specjalnie psuł swoje pociągi? Posłowie chcą wyjaśnień
Newag miał celowo doprowadzać do usterek produkowanych przez siebie pociągów, aby później zarabiać na ich naprawie - taki wniosek płynie z wypowiedzi posłów z Parlamentarnego Zespołu ds. Wykluczenia Transportowego. Władze spółki kontrolowanej przez Zbigniewa Jakubasa zrzucają winę na hakerów i odsyłają do prokuratury.
Jak państwo wyjaśniało tajemnicze awarie Impulsów?
Pierwsze informacje o problemach z pociągami Impuls pojawiły się niemal dwa lata temu. Sprawa wciąż jest daleka od wyjaśnienia. Intensywne działania instytucje państwowe podjęły dopiero gdy afera zrobiła się głośna.
Spółka Newag poinformowała 25 marca, że udostępni przewoźnikom nieodpłatną licencję do oprogramowania systemu sterowania pojazdami Impuls wraz z prawem sublicencji.
Jak informuje spółka, pozwoli to przewoźnikom przywrócić pojazdy do konfiguracji zgodnej z konfiguracją w wydanym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu; udostępnienie kodu wynikowego nastąpi wraz z przeszkoleniem dysponentów i podmiotów odpowiedzialnych za ich utrzymanie.
Wysłany: 09-04-2024, 16:52 Szczecin CBA sprawdza, czy Newag oszukał Urząd Marszałkowski
Trwa kontrola funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego.
Dotyczy ona umowy na dostawę 17 zespołów trakcyjnych, jaką województwo zawarło z firmą Newag SA. Pokrzywdzonym w sprawie jest organ zamawiający pociągi.
Kontrolę prowadzi Delegatura CBA w Szczecinie - mówi Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy ministra koordynatora służb specjalnych.
- Pod kątem ewentualnych rozwiązań technicznych takich zastosowanych przez właśnie tą firmę, zmierzających do ograniczenia konkurencji na rynku serwisowania elektrycznych zespołów trakcyjnych, co w tym wypadku mogło być na szkodę województwa zachodniopomorskiego - mówi Dobrzyński.
Obecnie sąd jest tylko w stanie zbadać i ocenić sprawę - informuje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy firmy Newag.
Wielkie pieniądze, pociągi i hakerzy wezwani na pomoc. Spółka NEWAG miała zainstalować w wyprodukowanych przez siebie pociągach złośliwe oprogramowanie, które uniemożliwiało ich serwis poza siedzibą firmy. Tak twierdzą hakerzy z grupy Dragon Sektor i na potwierdzenie swoich słów przedstawiają dowody. Hakerzy zostali poproszeni o pomoc przez firmę, która wygrała przetarg na serwis pociągów wyprodukowanych w NEWAG-u, bo mimo właściwie wykonanego serwisu, nie mogła ich uruchomić. W sprawę zaangażowane zostały służby specjalne, prokuratura i politycy. O tym, na czym polegała ta jedna z najbardziej niezwykłych afer ostatnich lat w reportażu Olgi Orzechowskiej.
Afera Newagu. Prokuratura bada sprawę blokad Impulsów
Prokuratura Regionalna w Krakowie prowadzi postępowanie przygotowawcze dotyczące nieuprawnionych zmian w systemie zapisów danych pociągów Impuls. Jak na razie w sprawie zebrano dowody i prowadzone są przesłuchania świadków.
Jest kolejny rozdział głośnej sprawy związanej z unieruchamianiem zespołów trakcyjnych Impuls, które, jak twierdzą hakerzy, za pomocą odpowiedniego kody w oprogramowaniu, stawały się niezdatne do ruchu lub uniemożliwiano ich naprawę w innych niż autoryzowane przez Newag zakładach.
Sprawa pozwu Newagu przeciwko m.in. hakerom z Dragon Sector w sprawie unieruchomienia pociągów Impuls, nabiera tempa. Kolejny ruch wykona teraz firma SPS Mieczkowski.
Newag się wycofuje. Już nie twierdzi, że hakerzy z Dragon Sector zmienili oprogramowanie w Impulsach
28 sierpnia rozpoczął się proces wytoczony przez Newag firmie Serwis Pojazdów Szynowych oraz ekspertom z grupy Dragon Sector, którzy ujawnili aferę z dziwnymi blokadami pociągów Impuls. Newag przyznał jednak, że hakerzy nie modyfikowali oprogramowania w pociągach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum