Spieszmy się fotografować kolej – nadchodzi rozporządzenie MON
Pomimo zmiany władzy, prace nad powrotem zakazu fotografowania są kontynuowane. Ministerstwo Obrony Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia, który zawiera wzór tabliczki zakazującej fotografowania. Pomysł zapewne wzbudzi protest wielu grup społecznych wśród wielu grup, w tym miłośników kolei i kolejowych dziennikarzy.
Przejrzałem ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony i jak na razie, poza mostami, wiaduktami i tunelami znajdującymi się w ciągu linii kolejowych o znaczeniu obronnym, nie ma wymienionych żadnych innych obiektów kolejowych. Zresztą poczytajcie sami, wkleiłem poniżej wykaz z w/w rozporządzenia:
§ 2. Rodzajami obiektów, które Rada Ministrów uznaje za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa,
są:
1) obiekty, w których produkuje się, remontuje i magazynuje uzbrojenie, sprzęt wojskowy oraz środki bojowe, a także
obiekty, w których są prowadzone prace naukowo-badawcze lub konstruktorskie w zakresie produkcji na potrzeby
bezpieczeństwa lub obronności państwa;
2) magazyny, w których są przechowywane rezerwy strategiczne; magazyny ropy naftowej i paliw o pojemności powyżej
100 tys. m3
, w których są przechowywane zapasy interwencyjne; magazyny, w których są przechowywane zapasy
obowiązkowe gazu ziemnego; kluczowe elementy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej, paliw i gazu ziemnego
oraz instalacje skroplonego gazu ziemnego, a także dyspozycje mocy, stacje elektroenergetyczne o strategicznym
znaczeniu dla krajowego systemu elektroenergetycznego;
3) obiekty stanowiące siedzibę urzędu obsługującego Ministra Obrony Narodowej oraz obiekty jednostek organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych;
4) mosty, wiadukty i tunele, które znajdują się w ciągu dróg o znaczeniu obronnym;
5) mosty, wiadukty i tunele, które znajdują się w ciągu linii kolejowych o znaczeniu obronnym;
6) centrum zarządzania ruchem lotniczym oraz obiekty niezbędne do realizacji zadań w zakresie zapewniania służb żeglugi
powietrznej, a także lotniska wyznaczone do startów i lądowań statków powietrznych w ruchu międzynarodowym, zgodnie
z art. 73 ust 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970, z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898 oraz
z 2022 r. poz. 655)
7) porty morskie o znaczeniu obronnym;
8) śródlądowe przeprawy wodne o znaczeniu obronnym;
9) obiekty infrastruktury łączności, w tym obiekty operatorów pocztowych i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, przeznaczone do realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa lub obronności państwa;
10) centralny ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej;
11) zapory wodne i inne urządzenia hydrotechniczne, których awaria może spowodować zatopienie terenów o powierzchni
powyżej 500 km2
albo obszaru o mniejszej powierzchni, na którym znajdują się obiekty uznane za szczególnie ważne
dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;
12) obiekty jednostek organizacyjnych Agencji Wywiadu;
13) obiekty Narodowego Banku Polskiego oraz Banku Gospodarstwa Krajowego;
14) obiekty Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. oraz Mennicy Polskiej S.A.;
15) obiekty, w których wytwarza się, przetwarza, stosuje lub przechowuje materiały jądrowe oraz średnioaktywne lub
wysokoaktywne odpady lub źródła promieniotwórcze;
16) obiekty organów i jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez
niego nadzorowanych;
17) obiekty jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
18) obiekty jednostek organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
19) obiekty jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych;
20) obiekty mające bezpośredni związek z wydobywaniem: gazu ziemnego, ropy naftowej, węgla brunatnego i kamiennego,
rud metali z wyjątkiem darniowych rud żelaza, rud pierwiastków rzadkich oraz pierwiastków promieniotwórczych,
piasków formierskich i szklarskich oraz ziemi krzemionkowej;
21) obiekty, w których wytwarza się, przetwarza, stosuje lub przechowuje materiały stwarzające szczególne zagrożenie
wybuchowe lub pożarowe;
22) obiekty, w których prowadzi się działalność z wykorzystaniem toksycznych związków chemicznych i ich prekursorów,
a także środków biologicznych, mikrobiologicznych, mikroorganizmów, toksyn i innych substancji wywołujących
choroby u ludzi lub zwierząt – zlokalizowane w miejscowościach powyżej 20 tys. mieszkańców;
23) elektrownie i elektrociepłownie zawodowe, z wyjątkiem elektrowni jądrowych, których produkcja energii jest przekazywana do wspólnej sieci elektroenergetycznej lub stacje elektroenergetyczne należące do operatorów systemów dystrybucyjnych;
24) inne obiekty będące we właściwości organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego, instytucji państwowych oraz przedsiębiorców lub innych jednostek organizacyjnych, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie w znacznych rozmiarach dla życia i zdrowia ludzi, dziedzictwa narodowego, środowiska albo
spowodować poważne straty materialne lub zakłócić funkcjonowanie państwa.
Oczywiście pewną dowolność daje tutaj punkt 24 mówiący o "innych obiektach etc. ", pod które można podciągnąć rozmaite rzeczy i zapewne będzie to zależało od tego, jak ważny będzie osobnik, który zechce podjąć decyzję o zaliczeniu obiektu do tego punktu. Bo de facto pod ten punkt - jeśli ktoś zechce - można podciągnąć wszystko szczególnie zważywszy na pojęcie "poważnych strat materialnych". Czy np. główny dworzec kolejowy we Wrocławiu jest obiektem szczególnie ważnym dla bezpieczeństwa i obronności państwa? A dworzec kolejowy w Lubawce czy w Wałbrzychu Głównym?
Kolejna sprawa, o której już wspominałem na forum. Tablica "Zakaz fotografowania", której wzór minister już był uprzejmy opracować (swoimi ludźmi, rzecz jasna) musi lub muszą być rozmieszczone tak, aby były widoczne dla osoby postronnej tudzież potencjalnie fotografującej. Jest Wiele (celowo przez duże W) miejsc w infrastrukturze kolejowej, które można obfotografować nie tylko z pobliskich wzgórz, ale także z bardziej oddalonych przy pomocy zoomu, teleobiektywu itp. Podobnie sporo miejsc można obfotografować z odległości ze ścieżki rowerowej, szlaku turystycznego, wieży widokowej czy z okna hotelowego. I w tym przypadku fotografujący zawsze się wytłumaczy, że nie widział tablicy. Czytając artykuły na temat wchodzącego zakazu spotkałem się z opiniami, że zakaz ten może skutkować nadużyciami w stosunku do fotografików ze strony tych, którzy po prostu nie lubią, jak ktoś robi zdjęcia. Wielokrotnie, podczas robienia zdjęć kolejowych, przez lata, gdy zakazu fotografowania na kolei już nie było, można było spotkać się z przyczepianiem się różnych osób. I co ciekawe, nie była to ani Policja, ani SOK nawet, jeśli widzieli, że robi się zdjęcia. Oni po prostu od lat nie zwracali na to uwagi. I tutaj wisienka na torcie - z uwagami o robienie zdjęć na kolei przyczepiają się trzy grupy osób. Mianowicie kolejarze, ochroniarze i niektórzy nawiedzeni pasażerowie kolei. Naprawdę znam to z autopsji, o czym już wspominałem na tym forum. A zapewniam Was moi Drodzy, że pasjonatów fotografii jest wielu.
Zatem Drodzy Forumowicze, jeśli lubicie trzaskać foty, korzystajcie, póki jeszcze można. A jak już nie będzie można - cóż, tablica "Zakaz fotografowania" musi być widoczna dla fotografującego
Policja zatrzymała 2 Ukraińców fotografujących infrastrukturę kolejową. Dziennikarze czy szpiedzy?
W ostatnich dniach polska policja przeprowadziła interwencję wobec dwóch mężczyzn, którzy, jak wynika z doniesień portalu kresy.pl, byli obywatelami Ukrainy i twierdzili, że są dziennikarzami. Zgłoszenie dotyczące ich podejrzanej aktywności napłynęło od mieszkańców miejscowości Gołaszyn, gdzie mężczyźni przebywali w samochodzie w pobliżu węzła kolejowego, wykonując zdjęcia oraz używając drona.
Od dawna powtarzam, że największym wrogiem zwykłych Polaków jest skurwiała policja i armia urzędniczych kurw. Dwa lata covidopierdolca są tego najlepszym dowodem, a powyższy film dobitnie obrazuje tępotę umysłową policjantów. Chamstwo, arogancja i buta (dotyczy również SOKistów!).
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Burza wokół policyjnej akcji w Gdańsku. Ujawniamy kulisy, mamy wyjaśnienia
Zapowiedzi zatrzymania oraz interwencji ABW usłyszał od gdańskich policjantów miłośnik kolei, który nagrywał przejazd pociągu. Mundurowym zarzucono agresję oraz podawanie nieprawd, chociażby o zakazie fotografowania. Jak ustaliła Interia, policja wyjaśnia sprawę. Kolejarze informują natomiast, że przepisy, o których wielokrotnie mówili mundurowi, nie obowiązują.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum