Atak na polską infrastrukturę. Paraliż na kolei, w tle było słychać hymn Rosji?
Czarna seria wypadków na kolei. W nocy z piątku na sobotę doszło do włamania na częstotliwość polskich kolei i nieuprawnionego nadania sygnału radio-stop, który powoduje alarmowe zatrzymanie pociągów. Według nieoficjalnych doniesień w tle było słychać hymn Rosji.
Kolejne zatrzymania pociągów. Rzecznik PKP PLK: Nie było zagrożenia dla pasażerów
We wtorek do godz. 13 w czterech województwach: łódzkim, mazowieckim, opolskim i pomorskim odnotowano nieuzasadnione użycie sygnałów radio-stop - przekazał PAP rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski. Zatrzymanych zostało łącznie 25 pociągów.
Jak sparaliżować polskie koleje? To łatwiejsze niż się wszystkim wydaje
Jak zatrzymuje się pociąg PKP? Sygnał radio-stop składa się z kolejno następujących po sobie tonów akustycznych 1160 Hz, 1400 Hz i 1670 Hz, z przerwami 100 ms między nimi i pół sekundy między emisją tych trzech tonów. Sekwencję tę emituje się dwukrotnie na częstotliwości 150,100 MHz, są różne kanały, mniejsza o szczegóły.
Sygnał radio-stop, czyli jak to możliwe, że "wygłupy z krótkofalówką" zatrzymują kolej
Sygnał radio-stop służy do zatrzymywania pociągów. Teoretycznie dostęp do niego mają tylko maszyniści i dyżurni, ale niepokojąco często nadają go osoby nieuprawnione. - Mogą zrobić to za pomocą krótkofalówki. Instrukcję bez problemu można znaleźć w internecie, pojawiła się nawet na TikToku - mówi Adrian Furgalski, ekspert w obszarze infrastruktury. Tłumaczy też, jak działa sam sygnał.
"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic
Ostatnio nagłośnione przypadki nieuprawnionego użycia sygnału Radiostop do zatrzymania ruchu pociągów przysłoniły nieco kwestię wypadków kolejowych, do których doszło w ubiegłym tygodniu. Tymczasem z danych UTK wynika, że do takich “włamań” do niezabezpieczonego systemu, w wyniku chuligańskich wybryków, dochodzi od lat… średnio nawet dwa razy dziennie.
Jak Żaryn i media kręcą tanią sensację z ruskim sabotażem na kolei – „radio-stop”
Już na wstępnie trzeba wyraźnie podkreślić, że nieuprawnione używanie „radio-stopu”, czyli hamowania pociągów za pomocą sygnału radiowego, to żadna nowość. Po drugie ten proceder wywołuje komplikacje w transporcie kolejowym, ale w najmniejszym stopniu nie zagraża bezpieczeństwu pasażerów i składów. Po trzecie teorie o zorganizowanej akcji rosyjskich służb wydają się tak prawdopodobne, jak atak Wagnerwców na Przesmyk Suwalski i w dużej mierze są generowane przez media i polityków na potrzeby kampanii wyborczej.
Po fali przypadków nieuprawnionego użycia sygnału radio-stop spółka PKP PLK zapowiada szybsze przechodzenie na urządzenia cyfrowe. Spore inwestycje czekają też przewoźników.
Kradzież systemów do kierowania koleją. Mogą zatrzymać pociągi w Polsce. WP o wątku rosyjskim.
W połowie czerwca skradziono dwa systemy radiołączności kolejowej służące do prowadzenia ruchu pociągów - informuje Wirtualna Polska. Dzięki tym urządzeniom można sparaliżować ruch pociągów w Polsce. Śledztwo prowadzi policja. Sprawę bada również ABW. Służby nie wykluczają wątków rosyjskich i białoruskich - ustalił portal.
Zagraniczny fan pociągów miał przejąć kontrolę nad podstacją trakcyjną polskiej kolei – wynika z jednego z artykułów opublikowanych na portalu Medium. Pomimo poważnych tez postawionych przez autora, okazuje się, że… nie do końca tak było.
Minister ds. transportu nie zapewnił skutecznego działania ustawowego systemu zarządzania kryzysowego na kolei, co stwarzało ryzyko niewłaściwej ochrony infrastruktury krytycznej i bezpieczeństwa osób przebywających na terenach kolejowych. Wdrożony system nie zapewniał spójności działań podejmowanych na podstawie różnych przepisów prawnych. Ponadto Minister nie określił zasad współpracy ze spółkami kolejowymi w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi, mimo że działania tych spółek były kluczowe dla sprawnego funkcjonowania systemu. W wyniku tych zaniedbań zdarzenie, które dotknęło ok. 80% ruchu kolejowego w Polsce nie zostało uznane za sytuację kryzysową.
Szokujące ustalenia. "Jeśli ktoś powie: to są tylko incydenty, zwyczajnie nie ma racji"
Polska nie posiada nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym. Zamiast cyfrowego wciąż używamy systemu analogowego, który jest przestarzały i stwarza poważne zagrożenia. Okazuje się, że przy użyciu nieskomplikowanych narzędzi i instrukcji nieuprawnione osoby mogą podsłuchiwać wrażliwą komunikację pracowników kolei, a nawet spowodować zatrzymanie pociągu. Niebezpieczeństw na kolei jest jednak więcej - potencjalnym zagrożeniem mogą być na przykład przez nikogo niesprawdzane przesyłki kurierskie. Oto ustalenia dziennikarek "Czarno na białym" Katarzyny Lazzeri i Olgi Orzechowskiej.
Tak się czasami zastanawiam, czy ten, który wpuszcza pismaków w maliny, robi to z prmedytacją, czy sam nie wie, o czym gada?
Gdzie systemy sterowania, a gdzie radiołączność?
Kolejarze krytykują PKP, nie wykluczają strajku. "To nie gra czy symulator. Tu nie ma kolejnych żyć"
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP podjął decyzję o wprowadzeniu pogotowia strajkowego na terenie sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A - poinformował związek w komunikacie. "Częste, nieprzemyślane i chaotyczne zmiany wprowadzane pod potrzebę chwili i nierzadko z konieczności wyciszenia szumu medialnego, zamiast poprawić bezpieczeństwo ruchu kolejowego, obniżają jego poziom" - argumentują związkowcy. Podkreślają, że "w konsekwencji może doprowadzić to do kolejnej poważnej tragedii na polskich torach".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum