Taki mamy rząd w tym kraju co się niczym nie interesuje. Politycy brylują na spotkaniach dotyczących KDP czy Baranowa a Lubuskim się nikt nie przejmuje
Od wielu miesięcy mieszkańcy naszego regionu borykają się z problemem odwoływania kolejowych połączeń regionalnych, które powinny być realizowane przez spółkę Polregio.
Samorządowe władze województwa lubuskiego, które są organizatorem przewozów, na ten cel wspomnianemu przewoźnikowi przekazują już prawie 150 mln zł rocznie. Kilka lat temu było to jeszcze zaledwie 50 mln. A jednak pasażerowie stoją na stacjach i zamiast pociągu oglądają puste szyny. Problem występuje m.in. na odcinkach: Zielona Góra – Żagań, Rzepin – Frankfurt nad Odrą, Zbąszynek – Gorzów Wlkp., Kostrzyn – Krzyż czy Głogów – Wschowa – Leszno.
Koleje Wielkopolskie i Arriva przygotowują ofertę dla północy lubuskiego
Zarząd województwa lubuskiego rozmawia z Kolejami Wielkopolskimi i Arrivą o kolejowej współpracy na północy regionu. Chodzi o usprawnienie połączenia między Kostrzynem, Gorzowem a Poznaniem. Dziś Polregio na tym odcinku ma duże kłopoty z właściwą komunikacją, na czym cierpią mieszkańcy. – Rozmowy są trudne, ale jesteśmy zdeterminowani – mówił w Radiu Gorzów Sebastian Ciemnoczołowski.
Tak źle jeszcze nie było. Padł rekord odwołanych pociągów w Lubuskiem
Choć pociąg widnieje w rozkładzie, to jednak wcale nie oznacza, że przyjedzie. Dobrze wiedzą o tym pasażerowie w województwie lubuskim. Nagminne opóźnienia i odwoływanie kolejnych przejazdów to przykra codzienność mieszkańców regionu. Ubiegły rok był pod tym względem rekordowy, bo na tory nie wyjechało prawie sześć tysięcy pociągów.
Lubuski oddział POLREGIO pobił chyba dzienny rekord odwołanych pociągów. W sumie odwołano aż 65 pociągów, w tym kilka w powiecie zgorzeleckim (oznaczone pogrubioną czcionką). Gratulacje!
Dziś odwołano następujące pociągi (stan na godzinę 21:26):
1. R 88298 rel. Kostrzyn -> Gorzów Wlkp.
2. R 88331 rel. Gorzów Wlkp. -> Kostrzyn
3. R 88342 rel. Kostrzyn -> Krzyż
4. R 88348 rel. Kostrzyn -> Krzyż
5. R 88350 rel. Kostrzyn -> Krzyż
6. R 88356 rel. Kostrzyn -> Krzyż
7. R 88360 rel. Kostrzyn -> Krzyż
8. R 80383 rel. Krzyż -> Kostrzyn
9. R 80389 rel. Krzyż -> Kostrzyn
10. R 80397 rel. Krzyż -> Kostrzyn
11. R 80399 rel. Krzyż -> Kostrzyn
12. R 80405 rel. Krzyż -> Kostrzyn
13. 87560 rel. Gorzów Wlkp. -> Zielona Góra Gł. na odc. Gorzów Wlkp. -> Zbąszynek
14. R 78563 rel. Zielona Góra Gł. -> Gorzów Wlkp. na odc. Zbąszynek -> Gorzów Wlkp.
15. R 87564 rel. Gorzów Wlkp. -> Zielona Góra Gł. na odc. Gorzów Wlkp. -> Zbąszynek
16. R 78565 rel. Zielona Góra Gł. -> Gorzów Wlkp. na odc. Zbąszynek -> Gorzów Wlkp.
17. R 87566 rel. Gorzów Wlkp. -> Zielona Góra Gł. na odc. Gorzów Wlkp. -> Zbąszynek
18. R 78569 rel. Zielona Góra Gł. -> Gorzów Wlkp. na odc. Zbąszynek -> Gorzów Wlkp.
19. R 87570 rel. Gorzów Wlkp. -> Zielona Góra Gł. na odc. Gorzów Wlkp. -> Zbąszynek
20. R 78575 rel. Zielona Góra Gł. -> Gorzów Wlkp. na odc. Zbąszynek -> Gorzów Wlkp.
21. R 77837 rel. Zielona Góra Gł. -> Guben
22. R 77858 rel. Guben -> Zielona Góra Gł.
23. R 77839 rel. Zielona Góra Gł. -> Guben
24. R 77862 rel. Guben -> Zielona Góra Gł.
25. R 77843 rel. Zielona Góra Gł. -> Guben
26. R 77864 rel. Guben -> Zielona Góra Gł.
27. R 70264 rel. Zielona Góra Gł. -> Leszno
28. R 76335 rel. Leszno -> Głogów
29. R 67334 rel. Głogów -> Leszno
30. R 76337 rel. Leszno -> Głogów
31. R 67336 rel. Głogów -> Leszno
32. R 76339 rel. Leszno -> Głogów
33. R 67338 rel. Głogów -> Leszno
34. R 76341 rel. Leszno -> Głogów
35. R 67340 rel. Głogów -> Leszno
36. R 77701 rel. Zielona Góra Gł. -> Frankfurt/Oder na odc. Rzepin -> Frankfurt/Oder
37. R 77705 rel. Zielona Góra Gł. -> Frankfurt/Oder na odc. Rzepin -> Frankfurt/Oder
38. R 77709 rel. Zielona Góra Gł. -> Frankfurt/Oder na odc. Rzepin -> Frankfurt/Oder
39. R 77201 rel. Zielona Góra Gł. -> Frankfurt/Oder na odc. Rzepin -> Frankfurt/Oder
40. R 77770 rel. Frankfurt/Oder -> Zielona Góra Gł. na odc. Frankfurt/Oder -> Rzepin
41. R 77774 rel. Frankfurt/Oder -> Zielona Góra Gł. na odc. Frankfurt/Oder -> Rzepin
42. R 77778 rel. Frankfurt/Oder -> Zielona Góra Gł. na odc. Frankfurt/Oder -> Rzepin
43. R 77712 rel. Frankfurt/Oder -> Zielona Góra Gł. na odc. Frankfurt/Oder -> Rzepin
44. R 5384 rel. Rzepin -> Frankfurt/Oder
45. R 5388 rel. Rzepin -> Frankfurt/Oder
46. R 5392 rel. Rzepin -> Frankfurt/Oder
47. R 5385 rel. Frankfurt/Oder -> Rzepin
48. R 5389 rel. Frankfurt/Oder -> Rzepin
49. R 5393 rel. Frankfurt/Oder -> Rzepin
50. R 77960 rel. Żagań -> Zielona Góra Gł.
51. R 77951 rel. Zielona Góra Gł. -> Małomice
52. R 67282 rel. Węgliniec -> Zielona Góra Gł.
53. R 77964 rel. Małomice -> Żagań
54. R 77953 rel. Zielona Góra Gł. -> Małomice
55. R 77967 rel. Małomice -> Żagań
56. R 76216 rel. Żagań -> Węgliniec 57. R 67288 rel. Węgliniec -> Zielona Góra Gł.
58. R 77955 rel. Zielona Góra Gł. -> Żagań
59. R 76218 rel. Żagań -> Węgliniec na odc. Ruszów -> Węgliniec
60. R 87606 rel. Kostrzyn -> Rzepin
61. R 70721 rel. Zielona Góra Gł. -> Rzepin
62. R 77920 rel. Zielona Góra Gł. -> Nowa Sól
63. R 77991 rel. Nowa Sól -> Zielona Góra Gł.
64. R 5162 rel. Kostrzyn -> Berlin Lichtenberg na odc. Kostrzyn -> Kustrin-Kietz
65. R 5157 rel. Berlin Lichtenberg -> Kostrzyn na odc. Kustrin-Kietz -> Kostrzyn
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Poniedziałek, 3 lutego 2025 roku, zapisał się w historii gorzowskiej kolei jako jeden z najczarniejszych dni. Łącznie w ciągu doby odwołano 20 pociągów kursujących do i z Gorzowa – głównie na linii kolejowej 203. Stało się to zaledwie kilka dni po starcie najnowszego lubuskiego nabytku, czyli pociągu FPS 228M.
Kolejowych problemów w Lubuskiem ciąg dalszy, czyli 65 pociągów odwołanych w ciągu doby
Od dłuższego czasu podróżujący koleją w rejonie woj. lubuskiego niemal każdego dnia muszą mierzyć się z istnym chaosem. Sytuacja związana z nagminnym odwoływaniem regionalnych połączeń kolejowych nie tylko nie ulega poprawie, ale wydaje się przybierać na sile. Napięcia na linii Lubuski Urząd Marszałkowski – Polregio trwają w najlepsze, a tamtejszy samorząd podejmuje działania zmierzające ku powołaniu własnej spółki kolejowo-autobusowej. Czy uda się uruchomić nowe przedsiębiorstwo komunikacyjne i tym samym zażegnać uciążliwe problemy?
Oświadczenie wicemarszałka Sebastiana Ciemnoczołowskiego w sprawie oceny działalności POLREGIO w województwie lubuskim.
Szanowni Państwo,
Lubuszanki i Lubuszanie,
W związku z niekończącymi się utrudnieniami dla podróżnych pociągów regionalnych, które obsługuje przewoźnik Polregio SA, informuję, że nie będę tolerował tak nieprofesjonalnego podejścia do wykonywania usług publicznych.
Kolejna, istna lawina odwołań pociągów, jaka miała miejsce w dniu 03.02.2025r. jest szczególnie bulwersująca, ze względu na fakt, że zaledwie 2 dni wcześniej rozszerzono ofertę połączeń kolejowych m.in do Nowej Soli oraz przygranicznego Frankfurtu nad Odrą.
Całkowicie nieakceptowalne jest cykliczne doprowadzanie do totalnego chaosu na torach w naszym regionie. Mimo przeprowadzanej w czerwcu 2024 roku zmiany władz spółki, sytuacja transportowa w województwie lubuskim nie uległa poprawie. Mieszkańców i pasażerów nie interesują wewnętrzne problemy organizacyjne operatora - interesuje nas wszystkich przewidywalny i godny zaufania transport publiczny.
Jeżeli ogólnopolski przewoźnik Polregio SA, nie jest w stanie w pełni obsłużyć połączeń zakontraktowanych przez Województwo Lubuskie, to apeluję, żeby tę informację oficjalnie zakomunikował. Całkowicie niezrozumiała jest sytuacja, w której licencjonowany podmiot kolejowy przyjmuje do realizacji pracę, której nie jest w stanie wykonać własnymi zasobami.
Przez ostatnie 5 lat samorząd województwa zwiększył pracę zlecaną corocznie Polregio SA z 2,7 mln pockm do ponad 4,7 mln pockm. Nakłady na dofinansowanie połączeń kolejowych istotnie wzrosły tj. z 42,6 mln zł w roku 2017 do 136 mln zł w roku 2024. Wzrost o 60% pracy eksploatacyjnej przekłada się bezpośrednio na zwiększenie ilości pociągów na poszczególnych liniach i wzrost przewożonych pasażerów. Tych pasażerów przewozi się na naszym terenie rocznie około 3,6 mln. Gdyby Polregio wywiązywało się w pełni z umowy to tych przewiezionych pasażerów mielibyśmy o wiele więcej.
W tym miejscu pragnę zdementować fałszywą informację, rozprzestrzenianą w przestrzeni publicznej, o rzekomym braku zabezpieczenia przez Województwo Lubuskie odpowiedniej ilości pojazdów do obsługi regionalnych połączeń. Problemem nie jest ilość taboru tylko jakość jego utrzymania przez Polregio SA. Samorząd Województwa Lubuskiego przez ostatnie 20 lat zakupił 25 pojazdów o łącznej wartości ponad 336 mln zł! Cały zakupiony tabor został przekazany w użytkowanie Polregio SA, które ma przecież na miejscu również własne pojazdy, a dodatkowe pojazdy dzierżawi od innych podmiotów. Obecnie jesteśmy w trakcie rozstrzygania kolejnego przetargu na zakup sześciu pojazdów pasażerskich za kwotę 245,7 mln zł!
Przez te wszystkie lata Polregio SA nie zakupiło ŻADNEGO nowego pojazdu z przeznaczeniem dla naszego regionu, ani nie zainwestowało w lepszą bazę utrzymaniową dla stacjonujących tu już pojazdów. Nawet obecna hala w Rzepinie została pozyskana dla Lubuskiego Zakładu Polregio dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego w okresie restrukturyzacji tej spółki.
Nieprawdziwe są również informacje, że przyczyną odwołań pociągów są zaniechania po stronie Urzędu Marszałkowskiego, który nie zleca planowych przeglądów tzw. napraw rewizyjnych (P4) i głównych (P5). Przeglądy te są wykonane, a odwołania pociągów trwają nieprzerwanie dalej.
Podobnie jest z zarzutami kierowanymi do Urzędu Marszałkowskiego w sprawie rzekomej niskiej jakości wykonywanych przeglądów taboru, które zlecamy. Chcę postawić to jasno: rola Samorządu Województwa sprowadza się do sfinansowania tych przeglądów, bo są one traktowane jako inwestycja odtworzeniowa. W praktyce czynności te wykonywane są pod nadzorem komisarzy odbiorczych z Polregio i zakończone jazdą próbną na dystansie 500 km. Wówczas testowane są wszystkie systemy po wykonanych naprawach. Jeżeli po przeglądzie Urząd Marszałkowski otrzymuje dokumenty poświadczające wykonanie poszczególnych czynności zgodnie z dokumentacją, a przedstawiciel Polregio SA wydaje Świadectwo wykonania naprawy okresowej, to nie mamy podstawy tego kwestionować…
Awarie oczywiście się zdarzają, ale część z nich wynika niestety ze złej eksploatacji pojazdów przez ich obsługę. Jest to szczególnie bulwersujące w sytuacji gdy kupujemy sprzęt za wiele milionów i finansujemy jego utrzymanie. Niepokojące informacje docierają do nas bezpośrednio od wykonawców napraw, którzy są gwarantami prawidłowej pracy taboru.
Analizując ilość i przyczyny odwoływanych oraz nadmiernie opóźnianych pociągów, widać wyraźnie, że problem nie dotyczy planowych przeglądów. Odwołania się nie kończą, BO WIĘKSZOŚĆ POJAZDÓW STOI W OCZEKIWANIU NA WYKONANIE NAPRAW BIEŻĄCYCH. Te naprawy są “bieżące” tylko z nazwy, bo najczęściej są zlecane na zewnątrz poprzez długotrwałe procedury. Nie jest to zatem problem braku pojazdów, ale przyjętego w Polregio SA systemu utrzymania.
Już ponad rok temu Polregio SA przedstawiło do zarządu województwa plan naprawczy. Zakładał on m.in. zawarcie z podmiotem zewnętrznym ramowej umowy na utrzymanie spalinowych zespołów trakcyjnych w Rzepinie. Miało to umożliwić przejęcie pełnej odpowiedzialności za jakość utrzymania i sprawność pojazdów. Do dziś tego nie załatwiono, a bieżące naprawy są zlecane raz jednej, raz drugiej firmie, w długich procedurach.
Mimo potwornej nieprzewidywalności usług Polregio SA, mieszkańcy regionu wracają do kolei i chcą nadal korzystać z jej usług. Nie ma mojej zgody na systematycznie niweczenie potencjału transportu kolejowego przez przewoźnika. Trwają przygotowania do powołania samorządowej spółki transportowej, której zadaniem ma być przygotowanie konkurencyjnej oferty przewozowej. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że w przypadku wcześniejszego, częściowego lub całkowitego wypowiedzenia umowy dzisiejszego operatora, spółka samorządowa musi być zorganizowana na takim poziomie, żeby była w stanie wziąć udział w koniecznym postępowaniu przetargowym i mieć szansę na rywalizowaniu w nim na równym poziomie.
Robimy wszystko co jest możliwe w ramach porządku prawnego i obowiązujących umów, żeby dać podróżnym przewidywalną, godną zaufania kolej. Nakładamy na Polregio kary pieniężne i będziemy je egzekwować z całą surowością. Przepraszam za obecną sytuację i proszę o wsparcie na drodze do stworzenia nowoczesnego transportu kolejowego w Lubuskiem.
Sebastian Ciemnoczołowski
wicemarszałek województwa lubuskiego
Obawiam się, że lubuski samorząd tworząc spółkę o profilu kolejowo-autobusowym, będzie chciał wymienić gdzie się da pociąg na autobus. Tłumaczenie klasyczne: koszty, brak dofinansowań UE do pojazdów spalinowych, kiepska infra PKP PLK, itp.
10 tysięcy odwołanych pociągów, czyli pomór Polregio w lubuskim
W ciągu dwóch ostatnich lat Polregio odwołało w województwie lubuskim prawie 10 tysięcy pociągów. Władze województwa wskazują, że największym problemem jest bieżące utrzymanie taboru i wymieniają szereg zaniedbań przewoźnika. – Musimy to wszystko ustabilizować i moim zdaniem bardzo trudno lub praktycznie wcale nie jest to możliwe z Polregio – mówi nam wicemarszałek regionu, Sebastian Ciemnoczołowski.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum