Nieco więcej pociągów z Bydgoszczy i Torunia do Gniezna i Piły
W kolejnym rocznym rozkładzie jazdy ma pojawić się nieco więcej pociągów łączących województwa wielkopolskie i kujawsko-pomorskie. Pasażerowie chcący dostać się do Poznania będą jednak musieli przesiąść się w Gnieźnie. Barierą rozwoju oferty jest przepustowość linii wykorzystywanych także w ruchu aglomeracyjnym.
PKP IC potwierdza: pociąg do Wrocławia nie zatrzyma się w Koninie. Ale będą nowe połączenia
Poranny pociąg do Wrocławia przejeżdżający przez Konin nie będzie zatrzymywać się w Koninie – potwierdziło PKP InterCity w odpowiedzi na pytanie radnego Jarosława Sidora. Jednocześnie spółka zapowiedziała uruchomienie kilku nowych połączeń w nowym rozkładzie jazdy.
O planach uruchomienia drugiego, porannego, pociągu z Warszawy do Wrocławia przejeżdżającego przez Konin pisaliśmy już w połowie maja. Według wstępnych założeń pociąg wyjeżdżałby ze stolicy ok. godz. 6.00, a z Wrocławia – ok. godz. 18.20.
Byłoby to idealne dopełnienie kursującego już przez Konin połączenia do Wrocławia. Obecnie pociągi wyjeżdżają z Konina o godz. 16.39 i dojeżdżają do Wrocławia o godz. 18.49. Powrót trzeba jednak planować już na kolejny dzień. Uruchomienie lustrzanego połączenia pozwoliłoby w ciągu jednego dnia dojechać i wrócić z Wrocławia.
Jest jednak problem – PKP InterCity nie zakłada postoju tego porannego pociągu do Wrocławia w Koninie. Już w maju w tej sprawie interpelację wystosował poseł Tadeusz Tomaszewski, a ostatnio pytania w tej sprawie ponowił radny Jarosław Sidor. PKP InterCity potwierdziła wcześniejsze plany – postoju w Koninie nie będzie, pociąg tylko przez miasto przejedzie.
Według wyjaśnień spółki połączenia Express InterCity mają mniej zatrzymań od innych połączeń, by zaoferować jak najkrótszy czas przejazdu. – Każdorazowa zmiana w zakresie trasy, postojów handlowych czy godzin odjazdów jest poprzedzona analizą ekonomiczną – odpisało PKP InterCity.
Jednocześnie spółka poinformowała, że w nowym rozkładzie jazdy znajdą się nowe połączenia dla Konina. To kolejna para pociągów Express InterCity Berlin-Warszawa-Express, pociąg IC „Kiliński” z Warszawy do Poznania, a także IC „Podhalanin” Zakopane/Przemyśl – Świnoujście/Ustka. Ten ostatni zmieni trasę swojego kursu i będzie przejeżdżał i stawał w Koninie.
Od grudnia już nie 5, a 7 połączeń Poznań - Olsztyn.
Podczas wizyty wiceminister Malepszak zapowiedział inne zmiany kolejowe dotyczące Torunia. Od grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkłady jazdy pociągów, ma zwiększyć się do siedmiu liczba połączeń Poznań-Olsztyn i tylu samo w odwrotnym kierunku, na dobę.
Wówczas uruchomione mają też zostać kursy z Torunia do czeskiej Pragi.
- To będzie pierwsze w historii takie połączenie. Pociąg z Torunia będzie wyruszał tuż po północy. Do Pragi dojedzie po ośmiu godzinach - mówił wiceminister.
DM90 należące do SKPL Cargo udanie przetestowały trasę z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego. To próby przed uruchomieniem nowych, bezpośrednich połączeń na tej trasie, które będzie obsługiwało PKP Intercity. Pociągi ruszą w grudniu i pojadą w czasie około 95 minut.
- IC PODHALANIN/PRZEMYŚLANIN Zakopane/Przemyśl Główny - Świnoujście/Ustka
- IC UZNAM/URSA Chełm - Świnoujście/Berlin Hbf
- IC URSA Przemyśl Główny - Berlin Hbf
- IC TAŁTY Poznań Główny - Olsztyn Główny (nie wiem czy to dobra nazwa pociągu)
- jeszcze jedno połączenia Poznań - Olsztyn, może z Zielonej Góry, ale nie wiem jaka to będzie nazwa pociągu)
- IC MAMRY Wrocław Główny - Białystok (od czerwca 2026 roku, ale nieoficjalnie jak w przypadku Biebrzy i Rybaka)
- IC KLIMCZOK Kraków Główny - Bielsko-Biała Główna (ED74)
- IC BŁATNIA Bielsko-Biała Główna - Kraków Główny (ED74)
- IC BOLKO Wrocław Główny - Lublin Główny (ED161)
- IC ŁEMPICKA Wrocław Główny - Lublin Główny (ED161)
- IC ŁYSICA Kielce Główne - Wrocław Główny (dalej ED161)
- IC JADWIGA Lublin Główny - Kraków Główny/Gliwice (ED74)
- IC MERKURY Wrocław Główny - Świnoujście (w sezonie letnim)
[ Dodano: 18-07-2025, 21:26 ]
I jeszcze
- IC PODLASIAK Świnoujście - Suwałki
No tak, teraz to nagle Podhale będzie centrum kolejowego świata i wszystko musi z niego startować. Proponuję wydłużyć jeszcze Hańczę, to będzie jeszcze międzynarodowo
IC Ursa ma mieć charakter pociągu międzynarodowego, więc numer zapewne coś w stylu 37070 na całej długości trasy, stąd nie ma nic do obszaru konstrukcyjnego 8 w tym pociągu. Oczywiście to nie znaczy, że będzie jechał bez innej grupy wagonów.
IC Uznam ma w końcu jechać po takiej trasie, po jakiej powinien od dawna, gdyż obecnie jest kompletnie niewydajny (jedzie zbyt szybko). Numer zapewne 28170 i główna relacja Chełm - Świnoujście. Jednak z racji tego, że mówi się o Berlinie nie ma szans, aby pociągi Ursa i Uznam nie były powiązane, a naturalnym miejscem na manewry jest Poznań.
Ponadto od Poznania ma nagle jechać Przemyślanin do Ustki o numerze 78173, co wynika z tego, że zostanie wypięty z Podhalanina o głównej grupie Zakopane - Szczecin i numerze 38172, gdzie podobny łącznik w relacji Przemyśl - Ustka o numerze 33172 będzie w relacji Przemyśl - Kraków, a manewry dotyczące Podhalanina i Przemyślanina będą w Krakowie z racji bajzlu w Katowicach. Rozwiązanie typowo tymczasowe.
Warto zauważyć, że przez ostatnie lata Uznam był pociągiem zapewniającym dojazd na Pomorze Zachodnie z Warszawy, a Przemyślanin z południa Polski. Teraz będzie nieco inaczej:
-Ursa jako 37070 zapewni dojazd z całego południa Polski do Berlina oraz Śląskowi do Świnoujścia dzięki włączeniu grupy wagonów Przemyśl - Świnoujście do IC Uznam w Poznaniu
-Uznam jako 28170 zapewni dojazd z centralnej Polski i Lubelszczyzny na Pomorze Zachodnie oraz do Berlina dzięki włączeniu grupy wagonów Chełm - Berlin do IC Ursa w Poznaniu
-Podhalanin jako 38172 pojedzie w relacji Zakopane - Świnoujście i na odcinku Kraków - Łódź - Poznań będzie miał także wagony relacji Przemyśl - Ustka, które zostaną wypięte w Poznaniu i dalej pojadą jako IC Przemyślanin do Ustki. Manewry Podhalanina powinny odbywać się około 2 godziny po manewrach Ursy i Uznama
Najlepsze jest to, że nie ma w tym wcale braku logiki, tylko niektórzy robią zamęt, no, ale czego oczekiwać skoro nie wiedzą, co to znaczy Ursa, czy myślą, że "Miechowita" to jakaś polska malarka
A mogli nazwać Ursa Major pociąg warszawski i Ursa Minor małopolsko-śląski, lecz zlitowali się i zostawili te Podhalaniny, Przemyślaniny, więc nie narzekać
Połączenia IC Klimczok i Błatnia z B-B do Krakowa to prawdopodobnie łączniki lub część dłuższych relacji. Od połączeń lokalnych z Bielska czy pobliskich Czechowic jest Polregio, a nie Intercity.
W Płocku wkrótce pojawi się prawdopodobnie trzeci kurs dalekobieżny. Ministerstwo Infrastruktury chciałoby bowiem rozszerzyć aktualną ofertę połączeń wybiegających z miasta na północ. Inauguracja kursu nastąpi po pozyskaniu taboru przez PKP Intercity.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum