CPK publikuje strategie biznesową i zrównoważonego rozwoju
Strategia Rozwoju CPK z perspektywą do roku 2040 wskazuje, jak rozwijana będzie Spółka Centralny Port Komunikacyjny. Odpowiada na pytania o kluczowe cele tego wyjątkowego programu inwestycyjnego. Wskazuje także konkretne kroki niezbędne do uruchomienia nowego lotniska i Kolei Dużych Prędkości.
Inwestycje w CPK postępują. Projekty odebrane, teraz pora na przetargi
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że spółka CPK odebrała projekty budowlane nowego terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. W planach inwestycyjnych są to kluczowe obiekty całego przedsięwzięcia. Teraz resort przypomina o planach na 2025 rok i podaje datę uruchomienia pierwszego etapu lotniska.
W czwartek Kancelaria Prezydenta opublikowała projekt ustawy w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt zakłada między innymi powstanie ok. 2 tys. nowych linii kolejowych, po których pociągi mogłyby poruszać się 250 km/h, uruchomienie CPK do 2031 r. i zamknięcie Lotniska Chopina do końca 2032 r.
Pomysł budowy centralnego lotniska w Polsce nie jest nowy, zaś jego pierwsza koncepcja pojawiła się... ponad 50 lat temu. Od tamtego czasu pomysł co jakiś czas wraca, zmieniają się szczegóły inwestycji i wzrasta jej koszt liczony w miliardach złotych. Niezmienna pozostaje lokalizacja, w centralnej Polsce, między Warszawą a Łodzią, i połączenie portu z siecią kolei i dróg.
Centralny Port Komunikacyjny potwierdził, że budowana pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości w Polsce zostanie przygotowana do przejazdu pociągów z prędkością eksploatacyjną nawet 350 km/h. Decyzja ta nie zwiększy znacząco kosztów inwestycji, a znacząco skróci czasy przejazdów między największymi miastami.
CPK odkłamuje mity na temat rezygnacji ze szprych i rozwoju sieci kolejowej
Spółka Centralny Port Komunikacyjny prostuje informacje dotyczące nowego podejścia do budowy nowych linii kolejowych w Polsce oraz porównania tego do poprzedniego modelu tzw. "szprych".
CPK nie powstanie w terminie? Miażdżący raport NIK
Zgodnie z planem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma zostać oddany do użytku w 2032 roku, jednak termin ten jest zagrożony - wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli. NIK oceniła, że przygotowanie i realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021–2023 nie przebiegały prawidłowo.
Centralny Port Komunikacyjny przedstawił plan postępowań na lata 2026-2028. Spółka jeszcze w tym roku zamierza ogłosić postępowania o łącznej wartości ok. 30 mld zł. W następnym roku mają zostać ogłoszone postępowania o wartości ok. 40 mld zł. Czy budowlanka da radę?
W ramach połączeń kolejowych z CPK powstaje nie tylko „Igrek” – powiedział w Studiu PAP redaktor naczelny magazynu „Z biegiem szyn” Karol Trammer. Wymienił m.in. połączenie z Trójmiastem i Podkarpaciem. Ocenił, że od kilku lat mamy proces renesansu kolei i jej powrotu do wielu miejscowości.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Afera ze sprzedażą działki pod CPK. Rzecznik rządu: Zawiadomienie mogło być złożone wcześniej
Rzecznik rządu Adam Szłapka podkreśla, że sprzedaż działki, która miała być przeznaczona pod inwestycję CPK, powinna być precyzyjnie wyjaśniona. Jak wskazał, spółka CPK złożyła zawiadomienie do prokuratury w tej sprawie w lipcu. Jego zdaniem powinno to nastąpić wcześniej.
00:00 - CPK: Kluczowa Inwestycja Polski Zagrożona?
01:38 - Historia Centralnego Portu Komunikacyjnego: Od Lotniska Okęcie do CPK
03:31 - Ewolucja CPK i wpływ dołączenia Polski do UE
04:49 - CPK jako inwestycyjny priorytet Polski i jego wpływ na transport
07:18 - Unia Europejska Zatwierdza CPK: Maksymalne Dofinansowanie Projektu
09:22 - BUDOWA CPK: Jak wygląda proces inwestycyjny?
09:57 - Inwentaryzacje Przyrodnicze w Obszarze CPK i Raport Środowiskowy
10:32 - Powstanie Programu Wieloletniego CPK na lata 2020-2023
11:02 - CPK zyskuje Międzynarodowego Sojusznika - Lotnisko Incheon
12:01 - Start Programu Dobrowolnych Nabyć dla CPK
13:49 - Umowy na studia wykonalności linii kolejowych CPK
14:20 - Arup Polska przygotowuje master plan dla CPK
14:53 - Projekt tunelu dalekobieżnego w Łodzi dla CPK
15:50 - CPK prezentuje preferowaną lokalizację lotniska
16:38 - CPK i linie kolejowe jako unijne priorytety inwestycyjne
17:04 - Prognozy IATA dla ruchu lotniczego CPK
18:27 - Rosyjska agresja na Ukrainę i znaczenie CPK dla obronności NATO
19:42 - Projektowanie Kolejowego Dworca Portowego i konsultacje dla CPK
20:09 - Wybór 11 wykonawców dokumentacji projektowej CPK i największa w Europie umowa ramowa
20:35 - Rozpoczęcie etapu projektowania CPK i kluczowe umowy projektowe
21:14 - Grupa Kapitałowa CPK: Integracja i Liderowanie Infrastrukturą Lotniczą i Kolejową
21:50 - Raport środowiskowy, zezwolenie na budowę i rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy CPK
23:06 - Akceptacja Planu Generalnego CPK przez Ministra Infrastruktury
23:22 - Prezentacja projektu terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK przez Foster + Partners
24:15 - CPK zdobywa prywatnych inwestorów
25:41 - CPK zagrożone? Przyszłość projektu CPK za nowych rządów
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum