W tym materiale pokazuję, jak Dolny Śląsk przywraca do życia historyczną linię kolejową nr 318, łączącą Bielawę z malowniczą Srebrną Górą u podnóża Gór Sowich. Po dekadach ciszy na torach, ruszyła kompleksowa rewitalizacja tej trasy – zakończenie prac planowane jest na koniec 2026 roku.
🔧 Zakres inwestycji
• Odbudowa torowiska na odcinku Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra
• Modernizacja przystanków: Bielawa Nowa (odbudowa) i Bielawa Camping Sudety (nowy)
• Prędkość maksymalna: do 80 km/h
• Klasyczny tor z szynami S49, wzmocnione podtorze i odwodnienie
• Ruch sterowany z Dzierżoniowa – bez automatycznego systemu sterowania
🌄 Dlaczego warto?
Ta linia to nie tylko powrót do przeszłości, ale też impuls dla lokalnej turystyki i wygodniejszy dojazd dla mieszkańców. Pociągi będą kursować przez jedne z najpiękniejszych zakątków Dolnego Śląska – z widokiem na Jezioro Bielawskie i Góry Sowie.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Początek odbudowy towarowej łącznicy 780 pod Zawidowem
Trwa zapowiadany remont krótkiej linii 780 biegnącej w obrębie posterunku Wilka w województwie dolnośląskim. Łącznik ma usprawnić ruch towarowy. Tor nie był wykorzystywany od 25 lat.
Linię Kępno-Oleśnica czeka gigantyczne opóźnienie. Elektryczne pociągi dopiero po 2030 roku
Modernizacja linii kolejowej nr 181 na odcinku Kępno-Oleśnica, która miała stanowić impuls do rozwoju regionu i przywrócić bezpośrednie połączenie z Wrocławiem, napotyka na poważne problemy. Mimo trwających prac budowlanych, Ministerstwo Infrastruktury (MI) w odpowiedzi na interpelację poselską, ostrzega przed gigantycznym opóźnieniem w uruchomieniu trakcji elektrycznej. Okazuje się, że to nie kwestie torowe, lecz fundamentalny problem z infrastrukturą energetyczną znacząco przesunie wprowadzenie nowoczesnego taboru.
Remont linii 143 pod Oleśnicą bez większych utrudnień dla podróżnych
Zarządca infrastruktury poinformował, że nie spodziewa się znaczących utrudnień w ruchu pociągów podczas rozpoczętej niedawno rewitalizacji linii 143. Prace są realizowane na odcinku Oleśnica – Bierutów w województwie dolnośląskim. Ich wykonawcą jest Trakcja.
Przejezdność linii Oleśnica – Kępno dopiero w 2028. Kiedy elektryfikacja?
Ministerstwo Infrastruktury informuje o znacznym opóźnieniu planowanego oddania do eksploatacji modernizowanej linii 181 na odcinku Oleśnica – Kępno. Pociągi spalinowe będą mogły dotrzeć do Sycowa najwcześniej w 2028 r. Na razie nie jest znana dokładna data ukończenia elektryfikacji ciągu.
Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą
Zarządca infrastruktury zapowiada kolejne prace na linii 137. Obejmą one posterunek Nowa Wieś Legnicka, gdzie mają działać nowe systemy bezpieczeństwa. W przyszłym roku podróż z Legnicy do Kamieńca Ząbkowickiego ma zajmować ok. 100 min.
Opóźnienie prac na trasie Oleśnica – Kępno nie spowoduje problemów z finansowaniem
Zarządca infrastruktury potwierdza duże opóźnienie robót na linii 181 pomiędzy Oleśnicą a Kępnem. Pociągi pasażerskie wrócą tam nie wcześniej niż w roku 2028, i to jeśli samorządy zdecydują się na skierowanie tam taboru spalinowego. Poślizg nie przełoży się natomiast na problemy finansowe PLK, bo inwestycja toczy się bez wsparcia unijnego.
Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat
Modernizacja linii 181 na odcinku łączącym województwa dolnośląskie i wielkopolskie jest mocno opóźniona. Trudno dziś wskazać termin zakończenia planowanej elektryfikacji trasy, ale proces budowy nowych podstacji zasilających potrwa kilka lat. Rozpoczęły się procedury dotyczące niezbędnych uzgodnień.
Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa
PKP PLK podpisały aneks do umowy z wykonawcą prac pomiędzy Zebrzydową a Żaganiem. Zwiększa ona wartość kontraktu o ponad 50 mln zł. Zarządca infrastruktury tłumaczy to m. in. koniecznością dostosowania projektu do aktualnych norm.
Otwarcie linii Oleśnica – Kępno jeszcze nieco później
Zarządca infrastruktury zapowiada teraz zakończenie prac umożliwiających wznowienie ruchu pomiędzy Oleśnicą a Kępnem na połowę roku 2028. Oznacza to kolejne niewielkie przesunięcie terminu względem deklarowanego niedawno przez Ministerstwo Infrastruktury. Wciąż nie jest znana data elektryfikacji trasy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum