Podmioty kolejowe nie są inne od pozostałych spółek działających w gospodarce rynkowej. Dlatego także spółkami kolejowymi powinni zarządzać menagerowie umiejący poruszać się swobodnie na konkurencyjnym rynku. Dzisiaj rynek profesjonalizuje się w szybkim tempie, nie lubi próżni i szybko wystawia cenzurkę. Wyniki finansowe weryfikują nawet najpiękniejsze wizje i zapowiedzi ambitnych włodarzy.
Aby odnieść sukces trzeba mieć nie tylko wizję, ale wiedzieć co i kiedy zrobić, a także przekonać pracowników do swoich pomysłów. Nowoczesna kultura organizacyjna charakteryzuje się wysokim poziomem zaangażowania pracowników, wzrostem wartości ludzkiej pracy oraz efektywną jej organizacją.
Obecnie styl i jakość zarządzania koleją jest jednym z największych problemów blokujących rozwój tego sektora. Dlatego portal nakolei.pl przeprowadził nieformalną analizę osób prowadzących największe spółki kolejowe i kto może mieć potencjalnie wpływ na ich wybór, działanie i decyzje. Poniżej przedstawiamy zestawienie:
PKP S.A. – Prezes Zarządu Maria Wasiak | Minister Nowak/TOR – Rynek Kolejowy
PKP PLK – Prezes Zarządu Zbigniew Szafrański | Andrzej Wach/TOR – Rynek Kolejowy
PKP Cargo – Prezes Zarządu Wojciech Balczun | Cezary Grabarczyk
PKP Intercity – Prezes Zarządu Janusz Malinowski | Andrzej Wach
Przewozy Regionalne – Prezes Zarządu Małgorzata Kuczewska-Łaska | TOR/Rynek Kolejowy
Koleje Mazowieckie – Prezes Zarządu Artur Radwan | Marszałek Struzik/TOR - Rynek Kolejowy
PKP Energetyka – Prezes Zarządu Tadeusz Skobel | Andrzej Wach
TK Telekom – Prezes Zarządu Andrzej Panasiuk | Cezary Grabarczyk
PKP Informatyka – Prezes Zarządu Marcin Trzaska | Andrzej Wach
PKP SKM – Prezes Zarządu Maciej Lignowski | Andrzej Wach
Dworzec Polski – Prezes Zarządu Jacek Prześluga | Janusz Palikot
Na koniec wypada życzyć, by myślenie nastawione na rozwój sektora i troska o dobro wspólne stało się udziałem włodarzy polskiej kolei.
Polską koleją nie rządzą prezesi spółek PKP. Rządzą ci, o których nie słyszy się nic, czyli szare eminencje, które pociągają za sznurki.
Weźmy tylko prezeskę PKP SA Marię Wasiak. To oczywiste, że minister transportu ma wpływ na obsadę tego stanowiska, bo PKP SA jest w 100% spółką państwową i nadzór właścicielski pełni minister Nowak. To on jest pracodawcą członków zarządu PKP SA. Ale portal nakolei.pl jako rozdającego karty podaje jeszcze ZDG "TOR", wydawcę "Rynku Kolejowego". Ameryki nie odkryli. Spójrzcie na to zdjęcie:
Nie kto inny jak widoczni na zdjęciu Furgalski (ZDG "TOR"), Wasiak (PKP SA) i Syryjczyk (ZDG "TOR") w latach 1998-2000 przygotowali reformę kolei, której skutki będziemy odczuwać jeszcze przez wiele lat. Syryjczyk był wtedy ministrem transportu, a Furgalski i Wasiak byli jego podwładnymi.
Prezeska PR, jak zauważa portal nakolei.pl też jest człowiekiem TOR-owców. Mało kto pamięta, że Kuczewska-Łaska po odejściu w 2007 roku z zarządu PKP PR została przygarnięta przez ZDG "TOR" w charakterze eksperta.
To zdjęcie to chyba z czasów (2003 - 2007), gdy Tadeusz Syryjczyk był dyrektorem w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju w Londynie, bo za plecami trójcy Tower Bridge widzę. Zastąpił go ten, co poloneza jak nikt inny wodził, niejaki Marcinkiewicz Kazimierz, który swoich znajomków z Gorzowa w Warsie poupychał. Sami fachowcy. Dzisiaj obu panów dzielnie zastępuje ekonomistka, prof. Krystyna Gawlikowska-Hueckel, z Gdańska zresztą. Po to wygrywa się wybory, bo chleb z masełkiem jeść. Dziwne?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum