Wysłany: 19-09-2012, 19:43 Wagony gastronomiczne (barowe i restauracyjne)
W tym wątku dyskutujemy na temat wszystkich typów wagonów barowych i restauracyjnych będących aktualnie w posiadaniu polskich przewoźników kolejowych.
[ Dodano: 19-09-2012, 21:56 ]
Krótko tytułem wstępu:
Najstarszym typem wagonów gastronomicznych eksploatowanych obecnie jest wagon barowy 113A. Jego prototyp powstał w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w1972 roku, a następnie w latach 1974-1976 wyprodukowano i dostarczono PKP łącznie 230 sztuk. Wagony tego typu posiadają Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity. Niektóre wagony zostały zmodernizowane w ZNTK Nowy Sącz i powstał podtyp 113A Lux.
Następnym typem wagonów gastronomicznych są wagony wyprodukowane w 1989 roku w fabryce VEB Waggonbau Bautzen. Do Polski dostarczono 17 sztuk, a ich obecnym właścicielem jest PKP Intercity. Posiadają oznaczenie typu REST.
Kolejnymi wagonami gastronomicznymi są wagony typu 155A (155Aa). PKP Intercity posiada 3 sztuki. Każdy wagon powstał z przebudowy wagonu typu XB (z roku 1990). Każda sztuka ma innego producenta, a co się z tym wiąże indywidualne cechy wystroju wnętrza. Wagony oprócz części barowej posiadają także 4 przedziały pasażerskie.
Ostatnim typem wagonów gastronomicznych są wagony 406A (wcześniej określane jako Z1A-WR). Powstały dzięki przebudowie wagonów typu Z1A (z roku 1996). Na początku przebudowano 2 wagony i niedawno bydgoska PESA zmodernizowała dwa kolejne.
W najbliższych planach Przewozy Regionalne chcą przebudować dwa wagony typu 112A na gastronomiczne do obsługi RegioEkspresów (pasażersko-barowe) oraz PKP Intercity chcą przebudować 20 wagonów na gastronomiczne (w ramach przetargu na modernizację 15 wagonów) do obsługi połączeń TLK.
Dodam że wagony 113A pierwotnie były wagonami pasażerskimi z przedziałem barowym, podobnie jak dziś 155A. Dopiero w wyniku wielu wersji przebudowy i adaptacji przedziałów na magazyn i zaplecze socjalne załogi mamy: 113A barowe , barowo-restauracyjn ( np 113ALux), restauracyjne, były też wagony barowe z przedziałem video ( w miejscu przedziałów pasażerskich).
W uzupełnieniu można jeszcze dodać, że prawie wszystkie ww. wagony należące do IC mają standardowe malowanie, to prawie to pierwsze 2 wagony Z1AWR, które posiadają malowanie EC typu Kiepura.
Wagony barowe typu 113A jeśli się nie mylę miały kiedyś numery 51 51 85-80 ... lub 51 51 88-70 ... oraz 50 51 88-30 ... i serię WRbd. Dziś mają: 50 51 88 00 ...; 50 51 88-70 ...; 51 51 88-70 ... i serię WRo, WRou, WRouz. W 1996 roku zaprezentowano pierwszy zmodernizowany wagon barowy, któremu nadano typ 113A Lux. Nie zapoczątkował on jednak seryjnych modernizacji. W pojedynczych przypadkach niektórym wagonom całkowicie przebudowano wnętrze (zamiast wysokich lad-stołów zamontowano stoliki i siedzenia). Pojawiały się także wersje mieszane, gdzie dwa pierwsze wysokie stoły zastępowano mniejszymi z siedzeniami. W 2000 roku istniał 1 wagon typu Lux. Niektóre źródła podają że powstało ich łącznie kilka sztuk. Czy ktoś z was wie więcej na ten temat?
Jeśli chodzi o 113Alux to powstało około 4-5 sztuk.
Ja mam odnotowane cztery
515188-70168 -171 ma wózkach 25AN
Dla ciekawości były też wagony poprzedzające 113Alux też z jedną parą drzwi od strony kuchni. Na drugim przedsionku zamontowana była bodajże otwarta umywalka. Wagony te miały typowe restauracyjno barowe wnętrze natomiast pozostawiono im wózki z rodziny 4AN. Odnotowałem tylko dwa numery 515188-70160 -161 być może było więcej tych przejściowych 113A
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5279
dla porównani 113Alux
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5824
Okropne jak dla mnie, jeszcze te wielkie rury na środku - potoczne powiedzenie "burdel na kółkach" nabiera nowego znaczenia :-D
Jestem ciekawy ile łącznie w Polsce jest jeszcze wagonów 113A?
Na początku 2007 roku Intercity posiadało 97 wagonów gastronomicznych. Odejmując od tego REST-y (Bautzen`89) w ilości 16 sztuk daje nam to 81 wagonów typu 113A. W 2008 roku z Przewozów Regionalnych przeszło do Intercity 48 sztuk 113A. Tak więc na początku roku 2009 mieliśmy w IC 129 wagonów typu 113A. Część została w PR-ach - ile dokładnie nie wiem (coś pomiędzy 12-30 sztuk). W kolejnych latach zaczęły się hurtowe cięcia tych wagonów ...
Po tych zdjęciach już wszystko jasne, przy czym z tego, co pamiętam , pierwotnie fotele miały być w kolorze niebieskim, w różu faktycznie "landrynka" to bardzo łagodne określenie.
Czy jakieś wagony 113A maja klimatyzację, bo jakoś nie mogę sobie przypomnieć, abym o tym słyszał?
Inną kwestią, która mnie zastanawia, to dlaczego nowe barowozy mają powstać z 112A, a nie modernizuje się obecnych 113A. Powody mogą być, jak dla mnie swa:
- nowe bazy pod bary (112A) są nowsze niż obecne 113A, więc jest szansa, że pojeżdżą dłużej
- IC chce mieć więcej barów niż ma, bo o ile mi się wydaje WARS w przetargu obiecał modernizacje 113A.
Tak więc na początku roku 2009 mieliśmy w IC 129 wagonów typu 113A. Część została w PR-ach - ile dokładnie nie wiem (coś pomiędzy 12-30 sztuk). W kolejnych latach zaczęły się hurtowe cięcia tych wagonów ...
Jeśli chodzi o PR-y to w notatkach znalazłem takie wagony:
Co daje nam 15 sztuk, czy jeszcze jakieś są w Regionalnych to nie wiem ...
[ Dodano: 22-09-2012, 15:02 ]
DarekP napisał/a:
Inną kwestią, która mnie zastanawia, to dlaczego nowe barowozy mają powstać z 112A, a nie modernizuje się obecnych 113A. Powody mogą być, jak dla mnie swa:
- nowe bazy pod bary (112A) są nowsze niż obecne 113A, więc jest szansa, że pojeżdżą dłużej
- IC chce mieć więcej barów niż ma, bo o ile mi się wydaje WARS w przetargu obiecał modernizacje 113A.
112A chcą przerobić w najbliższym czasie Przewozy Regionalne. Być może dlatego, że już nie mają odpowiedniej ilości 113A i lepiej przerobić zbędne w obecnej eksploatacji wagony 1 klasy z końcówki lat `80 niż barowce z połowy `70.
Prawdopodobnie takie niechlujne ocechowanie to sprawka "ZNTKu" , wprawne oko dostrzeże że to 113ALux w wersji "najnowszej" po zamontowaniu hamulca szynowego.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum