Czas pracy maszynistów 2023: przepisy, regulacje, innowacje
Czas pracy maszynistów stanowi jeden z kluczowych czynników wpływających na efektywność sektora transportu kolejowego. Zapewnienie bezpieczeństwa podróżnym i zapobieganie wypadkom wymaga rygorystycznego przestrzegania przepisów oraz wytycznych. Z tego powodu niezwykle ważna jest znajomość wszelkich regulacji prawnych.
Polacy darzą maszynistów kolejowych dużym szacunkiem
16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego. To zawód, który w naszym kraju ma długą historię – niemal każdy w dzieciństwie zafascynowany był tą profesją. Dziś aż 85 proc. Polaków darzy maszynistów kolejowych w Polsce szacunkiem i niemal tyle samo – 86 proc. – uważa ten zawód za zawód zaufania publicznego – wynika z badań przeprowadzonych przez IR Center na zlecenie POLREGIO. 70 proc. Polaków chciałaby tego dnia podziękować maszynistom kolejowym przede wszystkim za bezpieczeństwo w podróży, bo kolej wciąż uznawana jest za najbezpieczniejszy środek transportu pasażerskiego.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty trafiła do szuflady?
Od wielu lat przewoźnicy kolejowi i organizacje branżowe ich zrzeszające apelowały o zmiany w systemie szkolenia kandydatów na maszynistów. Dotychczasowe regulacje są archaiczne, oderwane od obecnych realiów i nieefektywne. W sytuacji pogłębiającego się deficytu maszynistów istnieje pilna potrzeba zmian w przepisach, aby po pierwsze umożliwić bardziej elastyczne działanie i zmniejszenie kosztów po stronie pracodawców, ale przede wszystkim nie zniechęcać do zawodu potencjalnych nowych pracowników - pisze Izba Gospodarcza Transportu Lądowego.
System Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów – rewolucja na kolei
Urząd Transportu Kolejowego podsumował projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”. To rewolucja w systemie egzaminowania maszynistów. Część zmian widać już teraz, efekty niektórych będzie widać w dłuższej perspektywie.
Czy będzie zmiana przepisów o czasie pracy maszynistów?
Jakie przepisy prawa aktualnie regulują czas pracy maszynistów? Od jakiego momentu faktycznie rozpoczynają oni pracę i jak liczyć ich czas? Czy maszynista w praktyce faktycznie może świadczyć pracę na rzecz dwóch i więcej przewoźników kolejowych?
Maszynista kontra przewoźnik – jak obronić się przed pułapkami umów lojalnościowych?
Jedną z form ochrony interesów pracodawcy, zawiązywaną między przewoźnikami kolejowymi a maszynistami są umowy lojalnościowe. Czy faktycznie stanowią one autentyczne zabezpieczeniem? Jakie konsekwencje ponosi maszynista w wypadku jej zerwania?
Według pensji maszynistów to wszystkie linie kolejowe stały sklasyfikowano jako tzw. szybkie. Chyba domyślam się za co ten prezent do portfela. W zamian wszystkie pociągi można będzie prowadzić w pojedynczej obsadzie maszynisty.
Lata niedopuszczania do zawodu maszynisty i blokowanie przez związkowców - maszynistów dostępności do zawodu zbierają swoje negatywne żniwo.
Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów
W spółkach kolejowych od tygodni trwają strajki maszynistów, którzy domagają się przede wszystkim wyższych płac, ale wśród postulatów związkowców są też inne. – Bardzo mocno doskwierają nam też kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, nacisków na zwiększenie czasu pracy, pracę w nadgodzinach, duże obciążenia tego środowiska – wymienia Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jak wskazuje, od lat mówi się o tym, że przewoźnicy kolejowi borykają się z problemem niedoboru maszynistów, ale w tej chwili problemem jest raczej nieefektywne zagospodarowanie ich czasu pracy. – Średnio 40 proc. czasu maszyniści poświęcają na to, do czego zostali przeszkoleni – zauważa ekspert.
Obrona maszynistów przed roszczeniami: jak uchronić się przed pułapkami umów lojalnościowych?
Umowy lojalnościowe, narzędzia zabezpieczające inwestycje pracodawców w szkolenie maszynistów, stają się areną sporów sądowych. Ich kontrowersyjne aspekty i trudności w udokumentowaniu rzeczywistych kosztów szkolenia kładą nacisk na potrzebę rzetelnej dokumentacji dla ochrony obu stron.
Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h? Zmiana „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1” – to postanowienie z posiedzenia Zespołu zadaniowego ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Spotkanie zwołane w trybie doraźnym przez dr. inż. Ignacego Górę, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się z udziałem wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Rozmowy dotyczyły wdrożenia działań, które zatrzymają niepokojący trend rosnącej liczby zdarzeń polegających na niezatrzymaniu się przed sygnałem „Stój”.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum