Kto wybuduje w Polsce koleje? Szykuje się starcie w rządzie między Adamczykiem a Morawieckim.
Rząd chce wybudować w Polsce 400 km nowych linii kolejowych, poważnie myśli też o kolejach dużych prędkości. Kto miałby to zrobić? Pojawił się pomysł powołania nowej spółki - wynika z informacji money.pl. I już trwają przepychanki, komu miałaby podlegać. Apetyt na to ma zarówno minister infrastruktury, jak i rozwoju.
CPK wymusi budowę Kolei Dużych Prędkości w Polsce?
Szybka kolej w Polsce - m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego - może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować około 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km - mówili w piątek uczestnicy Kongresu 590.
Kolej Dużych Prędkości ma osiągać szybkość 250 km/h
Szybka kolej w Polsce – m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego – może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować ok. 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km - mówili w piątek uczestnicy Kongresu 590.
Bittel, Mamiński, Szarata: Zbudujemy KDP w Polsce.
Kolej dużych prędkości będzie obsługiwała przede wszystkim Centralny Port Lotniczy, nie ograniczy się jednak do tego zadania. Warunkiem sukcesu jest jak najsilniejsza integracja z istniejącą siecią kolejową, obejmująca wjazd pociągów dużej prędkości na linie konwencjonalne i odwrotnie – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu 590 w Rzeszowie. Ułatwieniami dla dojeżdżających na lotnisko ma być umiejscowienie stacji tuż obok terminalu oraz możliwość dokonania odprawy bagażu jeszcze w pociągu. Zdania na temat optymalnej prędkości są jednak rozbieżne.
Obrady sejmowej Komisji Infrastruktury w sprawie Kolei Dużych Prędkości nie przyniosły przełomu, jeśli chodzi o decyzję o jej budowie. – Praca przy biurku jest może najmniej efektowna, ale jest niezbędna – tłumaczył konieczność dodatkowych analiz wiceminister Andrzej Bittel.
Minister Adamczyk o stanie realizacji projektu KDP.
Projekt budowy systemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce jest przedsięwzięciem cywilizacyjnym. Do decyzji o przystąpieniu do wdrożenia tego projektu niezbędne jest przeprowadzenie analiz mieszczących się w ramach istniejących możliwości finansowych – informuje Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Połączymy się koleją dużych prędkości z Węgrami? Adamczyk: To może zmienić mapę transportową UE.
Połączenie Polski z Węgrami koleją dużych prędkości (KDP) na linii Warszawa-Budapeszt może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej z korzyścią dla naszego regionu - poinformował w przesłanym w czwartek komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
O projekcie tym Adamczyk rozmawiał w czwartek z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto.
Warto przypomnieć, że pociąg jadący z Warszawy do Budapesztu pokonuje węgierską sieć kolejową na odcinku zaledwie około 60 kilometrów. Do granicznej miejscowości Sturovo dojeżdża krętą linią, która być może wymagałaby wyprostowania i budowy jej w nowym śladzie, ale... Węgrzy dotąd w ogóle nie mieli takich planów. Linią tą porusza się bowiem stosunkowo niewiele pociągów, priorytetową linią dla Węgrów nie jest bowiem ta do Bratysławy przez Sturovo, lecz do Wiednia, przez Gyor.
Cytat:
Dla Czechów priorytetem nie jest budowa kolei między Ostrawą (przy granicy polsko-czeskiej) a Brzecławiem (granica czesko-austriacka), choć trwają nad tą linią prace studialne. Nie mówiąc już o Słowacji,
Cytat:
KDP na Węgry nie były nigdy w żadnym planie rozpatrywane. Rozpatrywano jedynie tzw. wariant Y powiększony o linię Warszawa - Katowice/Kraków. Taki projekt powinny poprzedzać studia ruchu. Na ich podstawie można tworzyć studia wykonalności oraz analizy Costs/Benefits - ocenia profesor. Dodaje, że nawet czas 4 h podróży z Warszawy do Budapesztu nie jest konkurencyjny do lotów na tej trasie. - Co więcej podróż pociągiem byłaby droższa, gdyż na tej trasie mogą funkcjonować lotniczy przewoźnicy niskokosztowi - dodaje. - Gdyby przyjąć, że koszt odcinka Warszawa - Katowice, jak szacowano, wyniósłby 20-30 mld zł, to odcinek Katowice - Budapeszt kosztowałby przynajmniej drugie tyle. Czyli razem ok. 50 mld zł. Inwestycja nie może liczyć na dofinansowanie z UE, gdyż nie wchodzi w skład sieci bazowej TEN-T
I wisienka na torcie:
Cytat:
Pomysł jest z serii: "Jedwabnego szlaku", "Via Carpatia", Centralnego Portu Komunikacyjnego, Przekopu Mierzei Wiślanej i kaskady Dolnej Wisły. Mogę tylko uspokoić zainteresowanych - one nigdy nie powstaną, gdyż nie ma chętnych do ich sfinansowania, są to więc tzw. "projekty omawiane" - uważa Włodzimierz Rydzkowski.
Kolej dużych prędkości w ogniu krytyki. Prawie nic nie działa, jak powinno.
Choć krajowe sieci kolei dużych prędkości (KDP) w Unii Europejskiej wciąż są rozbudowywane, do 2030 r. nie zostanie osiągnięty cel potrojenia ich łącznej długości do 30 tys. km. Zarazem unijne KDP to nieefektywny i fragmentaryczny system linii krajowych, bez realistycznego planu długofalowego. Oto kluczowe wnioski z badania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ECA) pt. „Europejska sieć kolejowa dużych prędkości – nieefektywny i fragmentaryczny system zamiast realnego rozwiązania”. Warto się z nim zapoznać w toczącej się w Polsce - choć leniwie - dyskusji, czy i u nas należy zbudować KDP, szczególnie, czy ma zahaczać ona o planowany lotniczy, centralny port komunikacyjny.
Z Warszawy do Budapesztu w nieco ponad trzy godziny. Jest deklaracja.
Jak poinformował portal forsal.pl, ministrowie od spraw transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier podpisali wspólną deklarację o budowie kolei dużych prędkości. Do realizacji projektu ma powstać specjalna grupa robocza. Szybka kolej w przyszłości połączy Pragę, Bratysławę, Budapeszt i Warszawę.
Wild: W Polsce nie jest potrzebny odpowiednik TGV.
– Na polskiej kolei możliwe jest znaczne skrócenie czasów przejazdu bez zastosowania technologii pozwalających na jazdę więcej niż 250 km/godz. – ocenił Mikołaj Wild. Przekonywał, że potrzebne są nie tylko pociągi szybkie, ale też i takie, które zapewnią dużą dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Zaznaczył on, że istnieje duże zapotrzebowanie na tabor segmentu, który nazwał „interregionalnym”.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum