Kornik1983: w rozkładzie jazdy 1999/2000, kiedy linia do Karpacza jeszcze funkcjonowała, przystanek Łomnica Średnia nie figuruje.
Więc musiało się to odbywać na zasadzie koleżeńskiej przysługi, bo naprawdę jestem pewien, że ludzie tam wysiadali (co do wsiadania to raczej nie kojarzę).
Inna sprawa, że ludzie wyskakiwali z pociągów również na przejeździe kolejowym w Mysłakowicach (okolice proponowanego przystanku). Obowiązywało tam zwolnienie. No to bach i 1,5 km z głowy.
Przejażdżki drezynami, a w przyszłości dowóz narciarzy w pobliże wyciągów – oto plan burmistrza Kowar Mirosława Góreckiego, który rozpoczął starania o przejęcie od PKP dwóch dworców i torów na terenie miasta.
- Najpierw chcemy uruchomić przejazdy drezynami pomiędzy naszymi dwoma wielkimi atrakcjami turystycznymi – Parkiem Miniatur Zabytków Dolnego Śląska i sztolniami – mówi burmistrz. - Dworzec w Kowarach jest około 600 metrów od miniatur. Stację Kowary Średnie dzieli od sztolni kilometr.
Przejazdy drezynami prowadziłaby firma Karkonoskie Drezyny Ręczne Rafała Gerstena. Przez kilka lat woziła turystów w Karpaczu. Gdy jednak samorząd lokalny przejął dworzec w Karpaczu, musiała go opuścić.
Według burmistrza przejazdy drezynami mogłyby być wstępem do starań o kursy szynobusami. Miałyby sens, gdyby powstała stacja narciarska w Kowarach, o co stara się spółka z udziałem samorządu.
Negocjacje w sprawie przekazania dworców pewnie zajmą sporo czasu. Jeśli Kowary je dostaną, będą musiały znaleźć pieniądze na remont torów i dworca w centrum Kowar oraz odbudowę stacji Kowary Średnie, która została mocno rozkradziona i zniszczona.
Wyobrażam sobie pociągi relacji Wałbrzych Miasto – Kamienna Góra – Kowary – Jelenia Góra – Gryfów Śląski – Lubań – Zgorzelec (z ominięciem Węglińca) i drugi do Węglińca. Linię nr 308 trzeba by odnowić w całości do samej Kamiennej Góry jak również kawałek linii nr 298 do Sędzisławia i można śmigać. Cała trasa liczy ok. 150 km, czas przejazdu 2 godz. 50 min. Pomysły przerobienia trasy do Kowar na ścieżkę rowerową to barbarzyństwo. Kiedyś kolej oznaczała możliwości rozwoju, a dzisiaj mam wrażenie to jest tylko kula u nogi. Decydenci w samorządach nie mają za grosz zrozumienia dla tego typu problemów. Czas najwyższy odczarować kolej i zacząć na niej zarabiać a nie ścieżki rowerowe robić. Pora na rzeczywiste zbliżenie do Europy, gdzie znaczenie kolei już dawno zrozumiano, tylko w Polsce jeszcze myślenie z czasów przedpotopowych, a szkoda
No pięknie. Stworzyłeś w 4 wątkach 4 trasy, odnoszę wrażenie, że na zasadzie nieco kopiuj-wklej, bo teksty coś podobne. No to teraz napisz jeszcze, KTO po "odczarowaniu" miałby jeździć taką trasą?
Dla tych co mają podobne do mojego wrażenie na temat przedpiścy: tak, wiem, "wyobrażam sobie", "należałoby" "najwyższy czas" "pora na" i inne charakterystyczne dla wujka-dobra-rada. No i co, ja czasem lubię grochem o ścianę porzucać
A czy to ważne kto będzie jeździć? Wystarczy, że paru fanatyków.
Kolej ma być i basta, rachunek ekonomiczny nie powinien tu mieć najmniejszego znaczenia.
Ps. Nie ironizuję, jakby co. Nick zobowiązuje.
_________________ EX "Groźny Fanatyk"
Łomża - Ostrołęka - Tłuszcz - Warszawa - Łowicz - Łódź - Ostrów Wkp - Grabów nad Prosną
(...) W akcję poparcia dla otwarcia regularnych połączeń szynobusowych na trasie Kowary – Mysłakowice – Łomnica – Jelenia Góra, a także dla uruchomienia dla turystów kolejki retro z parowozem na trasie Karpacz – Miłków – Mysłakowice – Kowary włączyły się Koleje Dolnośląskie. Przewoźnik od kilkunastu dni wyświetla w swoich Impulsach film promujący przywrócenie połączeń kolejowych z miastem pod Śnieżką.
12 mln 450 tys. zł kosztować będzie rewitalizacja linii kolejowej nr 308 z Mysłakowic do Kowar. To pierwszy krok na drodze do przywrócenia połączenia kolejowego z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry przez Ogorzelec.
Linia kolejowa nr 308, łącząca niegdyś Jelenią Górę z Kamienną Górą przez malownicze Karkonosze, to prawdziwa perełka polskiej kolei. Jej budowa, rozpoczęta pod koniec XIX wieku, była wyzwaniem inżynieryjnym ze względu na trudny teren. Szczególnie wymagający okazał się odcinek Kowary – Pisarzowice, gdzie linia osiągała nachylenie 27,2 promila. Otwarcie całej linii nastąpiło w 1905 roku, a elektryfikacja zakończyła się w 1932 roku.
Złote lata i upadek
Przez wiele lat linia tętniła życiem, obsługując zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Przewożono nią m.in. rudę uranu i siarkę. Niestety, wraz z upływem czasu znaczenie linii zaczęło maleć, co doprowadziło do stopniowego wygaszania ruchu. W 1986 roku zawieszono przewozy pasażerskie, a ostatecznie w 2007 roku zakończono wszelkie przewozy.
Tunel pod Przełęczą Kowarską – inżynierska perła Karkonoszy
Jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów na linii jest tunel pod Przełęczą Kowarską, najdłuższy w Karkonoszach, liczący 1025 metrów. Jego budowa była niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Drążenie tunelu w tak wymagającym terenie wymagało zastosowania zaawansowanych technik i narzędzi. Dziś tunel stanowi nie tylko ważny element infrastruktury kolejowej, ale także ciekawą atrakcję turystyczną.
Walka o przyszłość linii
Od wielu lat trwają starania o rewitalizację linii kolejowej nr 308. Przywrócenie połączenia kolejowego między Jelenią Górą a Kamienną Górą miałoby wiele pozytywnych skutków, takich jak:
• Ożywienie turystyki: Linia kolejowa mogłaby stać się atrakcją turystyczną, przyciągając zarówno miłośników kolei, jak i turystów chcących podziwiać piękno Karkonoszy.
• Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza: Rozwój transportu kolejowego przyczyniłby się do zmniejszenia emisji spalin.
• Ułatwienie komunikacji: Linia kolejowa ułatwiłaby mieszkańcom regionu dotarcie do pracy, szkół i innych miejsc.
Jakie są szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia?
Rewitalizacja linii to przedsięwzięcie kosztowne i wymagające wielu uzgodnień. Jednakże, poparcie społeczne i rosnąca świadomość znaczenia zrównoważonego transportu dają nadzieję, że marzenie o powrocie pociągów do Karkonoszy zostanie spełnione.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum