Bo jak się popatrzy do cegły, i się umie ją czytać (naprawdę są tacy którzy nie umieją) to można ogromną ilość danych uzyskać. Natomiast rozkład internetowy to dziadostwo, bo pokazuje to, co chce, poza tym nie można podróżować przeglądając na bieżąco SRJP i sprawdzając jaka następna stacja
Zwracamy się z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przez największego zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przepisów, poprzez niewywiązanie się z obowiązku publikacji rozkładu jazdy pociągów.
Obowiązek taki wynika z art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. (z późn. zmianami) o transporcie kolejowym, który stanowi m.in. że ,,zarządca podaje rozkład jazdy dla przewozu osób do publicznej wiadomości w formie ogłoszenia na swojej stronie internetowej oraz na peronach, nie później niż w terminie 21 dni przed dniem jego wejścia w życie.''
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA na swojej stronie internetowej zamieściła tylko i wyłącznie plakatowe rozkłady jazdy dla każdej stacji i przystanku osobowego. Tego typu rozkłady jazdy nie spełniają wyżej wymienionego obowiązku ustawowego, gdyż według definicji, zamieszczonej w ustawie (art. 4 pkt. 23), rozkład jazdy pociągów to ,,plan, według którego mają się odbywać przejazdy pociągów na danej sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on obowiązuje''.
Skoro rozkład jazdy to plan, według którego odbywają się przejazdy pociągów na sieci kolejowej lub jej części (np. linii) to zbiór zestawień przyjazdów i odjazdów pociągów ze wszystkich stacji i przystanków osobowych nie spełnia tej definicji. Taką definicję spełnia natomiast tabelaryczny rozkład jazdy, w którym na tabelach dla poszczególnych linii rozpisane są wszystkie kursujące daną linią pociągi z godzinami odjazdów ze wszystkich poszczególnych stacji i przystanków osobowych.
Co więcej, ogłoszone przez zarządcę plakatowe rozkłady jazdy nie spełniają wymogów § 3 ust. 1 pkt. 5a) rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie rozkładów jazdy, który stanowi, że w rozkładzie jazdy określa się co najmniej m.in. ,,drogę przejazdu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy przystankami komunikacyjnymi''. Plakatowe rozkłady jazdy na stronie zarządcy nie zawierają tych informacji. Podróżny nie ma możliwości wyliczenia sobie kosztu biletu. Dlatego też naszym zdaniem takie działanie zarządcy narusza prawa pasażerów.
Prawa pasażerów zostały naruszone również poprzez fakt, że w dotychczasowych tabelach sieciowego rozkładu jazdy pociągów, publikowanych w formie drukowanej, książkowej oraz w plikach pdf w internecie, zamieszczane były informacje o dogodnych skomunikowaniach na stacjach węzłowych z/na pociągi kursujące sąsiednimi liniami. Wyszukanie połączenia z przesiadką było dużo szybsze. Teraz jest to bardziej skomplikowane. Z kolei internetowe wyszukiwarki połączeń pokazują połączenia na konkretny wybrany dzień, podczas gdy tabelaryczny rozkład jazdy pokazywał wszystkie pociągi na danej trasie z pokazaniem terminów ich kursowania. Pasażer w tabelarycznym r.j. szybciej orientuje się jakie pociągi ma do dyspozycji np. w dzień roboczy, jakie w dni wolne, a jakie kiedy będzie jechał w wakacje.
Informacje takie zawierały tabelaryczne rozkłady jazdy, np. książkowy Sieciowy Rozkłady Jazdy Pociągów drukowany w takiej lub innej formie od ponad 100 lat (jeszcze przez koleje państw zaborczych, później przez przedwojenne PKP) aż do r.j. 2011/12, ostatnio przez spółkę Przewozy Regionalne oraz aktualizowane tabele z SRJP zamieszczane na stronie internetowej tej ostatniej spółki.
Jeżeli postępowanie doprowadzi do stwierdzenia naruszenia przepisów, wnioskujemy o obciążenie zarządcy karą finansową oraz o wyznaczenie terminu nie dłuższego niż 30 dni na usunięcie nieprawidłowości.
Hę, nie takie to czasem proste. Jam amator i nigdy bym nie zgadł, ze TLK Skarbek z węzła warszawskiego w kierunku Koluszek wyjezdza przez Błonie - Sochaczew. Pierwsza stacja zatrzymania to Koluszki, więc najprościej przez Grodzisk Mazowiecki, a tu masz ! Na plakatch tego nie będzie, a w cegle przynajmniej znaczki "nie zatrzymuje się" by były. Ciekawe jak się bilet do Koluszek liczy na kilometry, hihih.
Teraz dochodzi do takich sytuacji że chcąc wyliczyć kilometry jestem zmuszony szukać na stronie kolej.one.pl bo sitkol często w tym kierunku protestuje. Ja sobie jakoś poradzę, ale 99% zwykłych pasażerów nawet nie podejrzewa istnienia takiej strony i nie mają szansy wyliczyć kosztów podróży. Przez PLK kolej w Polsce jeszcze długo kolej nie będzie w pełni cywilizowanym środkiem transportu
_________________ 2012 - 16464 km
2013 - 25289 km
2014 - 03715 km
PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały o przygotowaniu aplikacji umożliwiającej wydrukowanie z Internetu sieciowego rozkładu jazdy w formacie PDF. To kolejne działanie zarządcy infrastruktury realizowane w oparciu o opinie pasażerów.
W zakończonej 14 lutego br. ankiecie, blisko 90 proc. z prawie 5 tys. respondentów zadeklarowało korzystanie z sieciowego rozkładu jazdy dostępnego w wersji PDF. Podobna, choć nieco mniejsza część – ponad 81 proc., wyraziła chęć korzystania z takich informacji za pomocą urządzeń mobilnych.
Analiza wyników badania oraz ocena możliwości technicznych dały podstawę do rozpoczęcia prac nad budową aplikacji, dzięki której sieciowy rozkład jazdy pociągów, obowiązujący od grudnia 2013 roku, będzie dostępny w Internecie w formacie PDF z możliwością wydruku. Bieżąca aktualizacja sieciowego rozkładu jazdy wymaga także ścisłej współpracy z przewoźnikami kolejowymi. Dlatego propozycja opracowania nowej usługi została omówiona na spotkaniu Rady Przewoźników zyskując pełne poparcie i deklarację współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe na etapie jej tworzenia
i aktualizacji.
Przypominamy wyniki ankiety:
Czy uważasz, że rozkład jazdy w ogólnodostępnych wyszukiwarkach jest wystarczający i nie potrzeba go udostępniać w formacie pdf?
Tak 18,27 proc.
Nie 81,73 proc.
Czy kupiłbyś/kupiłabyś książkowy sieciowy rozkład jazdy, gdyby został wydany?
Tak 56,78 proc.
Nie 43,22 proc.
Czy korzystałbyś/korzystałabyś z elektronicznego sieciowego rozkładu jazdy na urządzeniu mobilnym?
Tak 81,43 proc.
Nie 18,57 proc.
Czy uważasz, że sieciowy rozkład jazdy powinien być przygotowywany w wersji elektronicznej dostępnej w formacie pdf przez Internet?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum