Media wciąż donoszą o protestach przeciwko szprychom kolejowym do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sprzeciw wobec budowy dróg ekspresowych i autostrad przebija się znacznie słabiej.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości: Warszawa-CPK-Łódź oraz Łódź-Sieradz-Wrocław. Zakres prac obejmuje m.in. rozbiórki, wycinki oraz prace geologiczne i archeologiczne. W ramach tych zadań CPK podpisze umowy ramowe z 75 podmiotami.
CPK połączy nie tylko Polskę. Lotnisko i linie kolejowe w europejskiej sieci TEN-T
Bez wątpienia Centralny Port Komunikacyjny odgrywa strategiczną rolę w rozwoju sieci transportowej Europy Środkowo-Wschodniej. Aktualne rewizje rozporządzenia dotyczącego transeuropejskiej sieci TEN-T nie tylko uwzględniają lotnisko, które ma zacząć działać w 2028 roku, ale i aż 1,3 tys. km linii kolejowych. Obecność w tej sieci to zarówno zwiększona rozpoznawalność wpływająca na międzynarodową współpracę, jak i lepszy dostęp do środków europejskich – w szczególności CEF.
CPK w tym roku rozpocznie pierwszą budowę pod KDP. Czy spółka utrzymuje tempo?
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. Lwią częścią projektu są Koleje Dużych Prędkości. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie to zacznie się dziać, czyli w Polsce zacznie się budowa sieci KDP z prawdziwego zdarzenia.
CPK: Plan Generalny lotniska do 2060 roku zatwierdzony
Plan Generalny, jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, został zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury. Dokument określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.
Centralny Port Komunikacyjny przygotował koncepcję horyzontalnego rozkładu oraz zaktualizował swoje prognozy ruchu kolejowego w Polsce do roku 2050. O tym, jakie są cele tych prac, oraz o tym, jakie efekty chciałaby osiągnąć spółka, mówi Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Planowania i Projektowania Podprogramu Kolejowego CPK.
CPK: Igrek do Wrocławia i Poznania, szprychy przez Śląsk i Podkarpacie
Odcinki Kolei Dużych Prędkości, dla których są już wyznaczone i skonsultowane przebiegi, liczą już łącznie ponad 600 km. W tej grupie jest cały kolejowy „igrek”, czyli trasa łączącą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, a oprócz niej dwa ważne szlaki na Śląsku i Podkarpaciu. Dla prawie 250 km szybkich tras trwa już zaawansowane projektowanie
– CPK to bullshit – stwierdził Michael O’Leary. Dyrektor generalny grupy Ryanaira wskazuje, że idea budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pozbawiona jest logiki. Działania polskiego rządu porównuje do komunistycznego, centralnego planowania. Nieprawdziwe mają być także twierdzenia PPL-u, że Lotnisko Chopina jest na granicy wyczerpania swojej przepustowości.
Zgodzę się z tym, że wielkość CPK to przesada, zwłaszcza że w "okolicy" jest już kilka lotnisk.
Natomiast lotnisko w samej Warszawie to kompletny absurd powinno być już dawno zlikwidowane. To nie Hongkong.
Prawie 300 mln zł unijnego dofinansowania na linię kolejową CPK między Warszawą i Łodzią
Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł (prawie 64 mln euro) z instrumentu CEF “Łącząc Europę” na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Nowy 140-kilometrowy odcinek KDP dwukrotnie skróci czas przejazdu między tymi miastami, włączając lotnisko CPK w sieć kolejową.
CPK z pozytywnym wynikiem symulacji dla podstacji 25 kV. Wnioski o przyłączenie już złożone
Branża energetyczna od lat dyskutowała o wdrożeniu zasilania 2×25 kV prądu przemiennego dla linii kolejowych. Dopiero inwestycje CPK sprawiły jednak, że ten proces faktycznie ruszył. Po pozytywnych wynikach symulacji, spółka złożyła już wnioski o przyłączenie podstacji trakcyjnych do systemu energetycznego. Choć na polskim rynku jest to zupełna nowość, mówimy o rozwiązaniach znanych i docenianych w wielu krajach na świecie.
Megalotnisko, czy megaszaleństwo PiS? Podpisano już umowy na 13,6 mld zł
PiS chce zawrzeć jak najwięcej umów, by po ewentualnej przegranej w wyborach, trudniej było zatrzymać budowę CPK. Eksperci: „Pieniądze wyrzucone w błoto”.
Jak będzie można dojechać do CPK? Poznaliśmy Master Plan dla megalotniska
CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy - poinformowała spółka we wtorek. Jak dodała, niebawem CPK przedstawi koncepcję architektoniczną terminala i dworca kolejowego.
CPK przedstawił koncepcję architektoniczną terminala i stacji kolejowej
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przyjęła koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego i zintegrowanej z nim głównej stacji kolejowej, podało CPK. Przyjęcie koncepcji przygotowanej przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold oznacza przejście do kolejnego etapu, czyli opracowania projektu budowlanego.
W minionym roku nakłady inwestycyjne CPK wyniosły ponad 463 mln zł, a na wynagrodzenia ponad 600 osób przeznaczono 66 mln zł. Co zaskakujące spółka osiągnęła 28 mln zł zysku – jest to jednak efekt jednorazowych działań, które raczej nie powtórzą się w przyszłości.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum