Czy z Krakowa i Katowic musimy dojeżdżać bezpośrednio na nowe lotnisko? Może ważniejsza jest szybka podróż między Warszawą i starą stolicą? Piotr Malepszak zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury przy realizacji inwestycji będzie opierało się na faktach i liczbach, a nie iluzjach jak robić to miał poprzedni zarząd CPK.
Kto zbuduje CPK? Polskie spółki bez doświadczenia przy wielkich inwestycjach
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił nowe daty rozpoczęcia budowy megalotniska. Piotr Rachwalski, członek zarządu, przekonuje, że obecny harmonogram jest bardzo ambitny, bo do 2032 r. ma powstać pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości. Zarówno w Polsce, jak i Europie Środkowo-Wschodniej, nie budował tego jeszcze nikt.
Istnieje ryzyko, że mieszkańcy południa Polski, zamiast mieć bezpośrednie połączenie kolejowe z Centralnym Porten Komunikacyjnym (CPK), będą musieli jechać na lotnisko przez Warszawę. Wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju. O sprawie pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł
8 listopada w siedzibie spółki CPK odbyła się konferencja dotycząca unijnego wsparcia dla projektów kolejowych CPK. Chodzi o 162 mln zł z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na realizację prac projektowych linii Sieradz – Poznań. Umowę o współpracy (Grant Agreement) w tym zakresie podpisali przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla stacji kolejowej przy linii dużych prędkości 85 w Brzezinach pod Łodzią – informuje biuro prasowe CPK. Jak wynika z opisu oraz wizualizacji, obiekt będzie wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych. Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Brzezin i okolic oraz da nowy impuls gospodarce regionu.
„CPK żyje”. Premier ogłasza miliardy złotych dofinansowania
Rząd Donalda Tuska przekonuje, że – wbrew opiniom wielu polityków PiS – projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kontynuowany. Podkreślił to na wtorkowym posiedzeniu rządu premier Donald Tusk, ogłaszając przekazanie na ten cel 3,5 miliarda złotych.
Kiedy powstanie CPK? Strona społeczna chce, aby Centralny Port Komunikacyjny (CPK) powstał do 2030 roku. Prezes spółki CPK Filip Czernicki stawia sprawę jasno: nie jest to możliwe. Jako realny termin wskazuje rok 2032, dodając, że o harmonogramie prac powinni decydować fachowcy.
Maciej Wilk, twórca inicjatywy TAKdlaCPK, która zebrała 193.000 podpisów Polaków pod projektem ustawy nakazującej Rządowi realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie, w którym był on planowany w 2023.
_________________ Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy
Ważnych jest kilka tych chwil na które czekamy...
Zakładamy, że w najbliższych tygodniach wojewoda mazowiecki wyda decyzję lokalizacyjną dla nowego lotniska w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował PAP prezes spółki CPK Filip Czernicki. Dodał, że zgodnie z harmonogramem prace na terenie portu ruszą w 2026 r.
CPK otrzyma wsparcie w wysokości 3,5 mld zł w formie papierów skarbowych. Środki te zostaną przeznaczone na dofinansowanie prac projektowych związanych z terminalem, dworcem kolejowym, węzłem przesiadkowym, a także siecią przyłączy i przygotowaniami do budowy lotniska. Poprzedni rząd wstrzymał finansowanie z programu wieloletniego CPK na lata 2021-2023 w czwartym kwartale ubiegłego roku. W 2023 r. planowano dokapitalizowanie spółki kwotą 7 mld zł, jednak ostatecznie przekazano 3,7 mld zł.
PPL sfinansuje budowę CPK. 9 mld zł polskiego kapitału
Polskie Porty Lotnicze (PPL) sfinansują budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. PPL zaangażują w inwestycje 9 mld zł. PPL i spółka CPK podpisały w poniedziałek stosowny list intencyjny w tej sprawie. To zaś oznacza, że w realizację projektu nie będzie zaangażowany inwestor zewnętrzny – wcześniej CPK podpisało list intencyjny w tej sprawie z Vinci.
Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy spółkami Polskie Porty Lotnicze i CPK, dzięki któremu nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał, a także modernizacja Lotniska Chopina to główne tematy konferencji, która odbyła się 23 grudnia 2024 r. na Lotnisku Chopina w Warszawie. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wraz z Zarządami spółek CPK i PPL wspólnie Centralny Port Komunikacyjny podpisał list intencyjny z PPL, zyskując wiarygodnego partnera i współwłaściciela spółki CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska centralnego.
Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł - poinformowała po posiedzeniu rządu Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.
W 2024 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła ok. 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld zł. Podpisała też kilkadziesiąt ważnych umów, a cały rok zakończyła przyjęciem 31 grudnia przez rząd Programu Wieloletniego CPK gwarantującego całemu projektowi finansowanie w wysokości ponad 131 mld zł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum