Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Ręczne zamykanie rogatek w sytuacjach awaryjnych
Autor Wiadomość

pawel11610 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lip 2023
Skąd: Nowy Sącz

PostWysłany: 23-06-2025, 06:17   Ręczne zamykanie rogatek w sytuacjach awaryjnych Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie. Chciałem zapytać jak wygląda sprawa ręcznego zamykania rogatek w sytuacji, kiedy doszłoby np. do całkowitej awarii zasilania (awaria zasilania podstawowego i rezerwowego), czy w takich sytuacjach dróżnik ma możliwość ręcznego, fizycznego zamknięcia drągów rogatek? W napędach typu JEGD znajduje się na zewnątrz taki okrągły element, czy po jego przekręcaniu możemy mechanicznie opuścić drągi w przypadku całkowitego braku zasilania napędów?

Z góry dziękuje i pozdrawiam, Paweł
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wodkangazico Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Sie 2010

PostWysłany: 23-06-2025, 13:24    Odpowiedz z cytatem

Można to zrobić posługując się dedykowanym kluczem, którym zwalnia się rygiel "kulkowy".
Następnie należy wysprzęglić silnik z przekładnią ślimakową.

Niestety, ww. mechanizm ryglujący jest dość zawodny. Albo nie daje się zwolnić blokady i przejść na obsługę ręczną, albo zaryglować po tego rodzaju obsłudze, wskutek czego silnik ze ślimakiem potrafią później samoczynnie wypiąć się podczas normalnej pracy.

Dokładną instrukcję postępowania powinieneś mieć na posterunku, w regulaminie.
Skrócona natomiast, była także dołączona - przypięta - do klucza.

No i uwaga podczas kręcenia kółkiem. Niewyważony drąg potrafi nieźle się rozpędzić i poturbować, a nawet rękę złamać.
Kiedyś poleciał mi taki na dół i jak przywalił w poziomie, to zrobiły się dwa. Cool
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

pawel11610 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lip 2023
Skąd: Nowy Sącz

PostWysłany: 23-06-2025, 22:34    Odpowiedz z cytatem

Bardzo Ci dziękuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie dotyczące ryglowania napędów. Z czego wynika przepis, że rogatki z obsługą na miejscu muszą być ryglowane, a z obsługą z odległości już nie? Jeśli chodzi o ręczne zamykanie rogatek przy awarii to oczywiście sprawa dotyczy tylko przejazdów sterowanych na miejscu, ale pytanie tylko czy cała procedura zwalniania rygla i wysprzęglania silnika nie byłaby zbyt czasochłonna w sytuacji w której do przejazdu zbliża się pociąg? Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

aanniiaa Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 26 Sie 2009

PostWysłany: 24-06-2025, 18:49    Odpowiedz z cytatem

pawel11610 napisał/a:
Bardzo Ci dziękuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie dotyczące ryglowania napędów. Z czego wynika przepis, że rogatki z obsługą na miejscu muszą być ryglowane, a z obsługą z odległości już nie?
(...)

Rozporządzenie nr 1744.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wodkangazico Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Sie 2010

PostWysłany: 26-06-2025, 15:42    Odpowiedz z cytatem

Mam nadzieję, że pojęcia: napęd ryglowany i rygiel ręcznego nastawnika rozróżniasz?
Bo, zasadniczo dotyczą dwóch różnych zagadnień.
Napęd ryglowany, to taki, którego konstrukcja sprawia, że "opadniętego" drąga, nie uniesiesz, próbując bezpośrednio działać na niego siłą.
W nieryglowanym podniesiesz.
Rygiel - zamek ręcznego nastawnika natomiast, to np. opisany wcześniej mechanizm, pozwalający manualnie przestawiać komplet: napęd rogatkowy + drąg.
Napisałem "zasadniczo", ponieważ mimo iż są to odrębne, to jednak nie całkowicie, sprawy.
Otóż zazwyczaj tak jest, że zwolnienie rygla ręcznego nastawiania, zwalnia również ryglowanie napędu.
I tak np. w JEGD, po przekręceniu klucza - klamki i odciągnięciu pokrętła - "kółka", możesz swobodnie popychać drąg rogatki w dół i w górę.
W RHR-ach, po odkręceniu przelewu oleju, także.
W napędach S&B (zapomniałem nazwy) - pokrywa, wajcha zaworu i, być może, samo na dół leci.
EEG 1 i 3 - też działa.
Siemens-owski SIM cośtam, cośtam - dawno, dawno temu. Chyba taniec z korbą trzeba było odstawić.
Innych, jak np. stosowanych przez Thales-owców (obecnie Hitachi Rail - to się Japońce wkopały Śmiech ) i bodajże jakichś szwajcarskich, instalowanych przez Monat, w łapach nie miałem, ale nie przypuszczam, by było inaczej.

Co do zasad ryglowania bądź nie, napędów - patrz wskazówka aanniiaa.
W sytuacji awaryjnej, krytycznej na przejeździe natomiast, nie próbujesz zamykać ręcznie rogatek, tylko wypadasz na drogę i wymachując tym, co masz pod ręką albo nawet samymi "rencyma", za wszelką cenę starasz się natychmiast wygonić ze skrajni wszystko, co się rusza i ściągnąć lejce tym, co się w nią pakują.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2025 infokolej.pl