Wysłany: 23-06-2025, 06:17 Ręczne zamykanie rogatek w sytuacjach awaryjnych
Witam serdecznie. Chciałem zapytać jak wygląda sprawa ręcznego zamykania rogatek w sytuacji, kiedy doszłoby np. do całkowitej awarii zasilania (awaria zasilania podstawowego i rezerwowego), czy w takich sytuacjach dróżnik ma możliwość ręcznego, fizycznego zamknięcia drągów rogatek? W napędach typu JEGD znajduje się na zewnątrz taki okrągły element, czy po jego przekręcaniu możemy mechanicznie opuścić drągi w przypadku całkowitego braku zasilania napędów?
Można to zrobić posługując się dedykowanym kluczem, którym zwalnia się rygiel "kulkowy".
Następnie należy wysprzęglić silnik z przekładnią ślimakową.
Niestety, ww. mechanizm ryglujący jest dość zawodny. Albo nie daje się zwolnić blokady i przejść na obsługę ręczną, albo zaryglować po tego rodzaju obsłudze, wskutek czego silnik ze ślimakiem potrafią później samoczynnie wypiąć się podczas normalnej pracy.
Dokładną instrukcję postępowania powinieneś mieć na posterunku, w regulaminie.
Skrócona natomiast, była także dołączona - przypięta - do klucza.
No i uwaga podczas kręcenia kółkiem. Niewyważony drąg potrafi nieźle się rozpędzić i poturbować, a nawet rękę złamać.
Kiedyś poleciał mi taki na dół i jak przywalił w poziomie, to zrobiły się dwa.
Bardzo Ci dziękuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie dotyczące ryglowania napędów. Z czego wynika przepis, że rogatki z obsługą na miejscu muszą być ryglowane, a z obsługą z odległości już nie? Jeśli chodzi o ręczne zamykanie rogatek przy awarii to oczywiście sprawa dotyczy tylko przejazdów sterowanych na miejscu, ale pytanie tylko czy cała procedura zwalniania rygla i wysprzęglania silnika nie byłaby zbyt czasochłonna w sytuacji w której do przejazdu zbliża się pociąg?
Bardzo Ci dziękuje za pomoc. Mam jeszcze pytanie dotyczące ryglowania napędów. Z czego wynika przepis, że rogatki z obsługą na miejscu muszą być ryglowane, a z obsługą z odległości już nie?
(...)
Mam nadzieję, że pojęcia: napęd ryglowany i rygiel ręcznego nastawnika rozróżniasz?
Bo, zasadniczo dotyczą dwóch różnych zagadnień.
Napęd ryglowany, to taki, którego konstrukcja sprawia, że "opadniętego" drąga, nie uniesiesz, próbując bezpośrednio działać na niego siłą.
W nieryglowanym podniesiesz.
Rygiel - zamek ręcznego nastawnika natomiast, to np. opisany wcześniej mechanizm, pozwalający manualnie przestawiać komplet: napęd rogatkowy + drąg.
Napisałem "zasadniczo", ponieważ mimo iż są to odrębne, to jednak nie całkowicie, sprawy.
Otóż zazwyczaj tak jest, że zwolnienie rygla ręcznego nastawiania, zwalnia również ryglowanie napędu.
I tak np. w JEGD, po przekręceniu klucza - klamki i odciągnięciu pokrętła - "kółka", możesz swobodnie popychać drąg rogatki w dół i w górę.
W RHR-ach, po odkręceniu przelewu oleju, także.
W napędach S&B (zapomniałem nazwy) - pokrywa, wajcha zaworu i, być może, samo na dół leci.
EEG 1 i 3 - też działa.
Siemens-owski SIM cośtam, cośtam - dawno, dawno temu. Chyba taniec z korbą trzeba było odstawić.
Innych, jak np. stosowanych przez Thales-owców (obecnie Hitachi Rail - to się Japońce wkopały ) i bodajże jakichś szwajcarskich, instalowanych przez Monat, w łapach nie miałem, ale nie przypuszczam, by było inaczej.
Co do zasad ryglowania bądź nie, napędów - patrz wskazówka aanniiaa.
W sytuacji awaryjnej, krytycznej na przejeździe natomiast, nie próbujesz zamykać ręcznie rogatek, tylko wypadasz na drogę i wymachując tym, co masz pod ręką albo nawet samymi "rencyma", za wszelką cenę starasz się natychmiast wygonić ze skrajni wszystko, co się rusza i ściągnąć lejce tym, co się w nią pakują.
Ogromne dzięki za garść bardzo cennych i przydatnych informacji Mam jeszcze pytanie dotyczące napędów EEG. Natrafiłem w sieci na informację, że napędy EEG-1, a podejrzewam, że również EEG-3 można wyposażyć w sprężynę, która powoduje samoczynne opadnięcie drąga w przypadku zaniku napięcia, ale nie wiem czy jest to często stosowane, a jeśli jest stosowane to pewnie tylko w SSP i kat. B. Jak wygląda sprawa w tej kwestii?
Tak przy okazji istnienia wątku, bo nie chce zakładać nowego tematu. Czy ktoś z Was orientuje się może gdzie można znaleźć informacje oraz galerię zdjęć nastawników napędów rogatkowych? Kiedyś szukałem informacji na ten temat, ale oprócz opisów oraz dość niewyraźnych zdjęć nastawników na stronie SPAI, MONAT, Kombud oraz Telekom, nie znalazłem już innych producentów, którzy produkują nastawniki, a wiem,że jest ich dużo więcej, tak samo zresztą jak starych, nieprodukowanych już nastawników, które nie mam zielonego pojęcia przez kogo były produkowane, a bardzo chętnie poczytałbym na ich temat, jak również obejrzał w galerii zdjęć, aczkolwiek nie wiem czy są tacy pasjonaci, którzy fotografują takie nastawniki
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum