Wysłany: 20-01-2023, 22:53 Reaktywacje linii i powroty połączeń do miast na Śląsku
Dobry wieczór. Postanowiłem założyć ten wątek aby poruszyć temat reaktywacji linii kolejowych i przywracania połączeń pasażerskich do miast bez kolei pasażerskiej w województwie śląskim. Aktualnie w województwie jest siedem miast powyżej 10 tys mieszkańców bez kolei pasażerskiej, z czego cztery znajdują się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a są to Czeladź, Lędziny, Piekary Śląskie i Siemianowice Śląskie.
Czeladź w tej liście jest jedynym miastem w województwie śląskim, które nigdy nie posiadało kolei pasażerskiej (pomijając tramwaje). Z kolei Piekary Śląskie i Siemianowice Śląskie utraciły połączenia pasażerskie w okresie PRL-u w roku 1976 i 1968 (ułożone w kolejności do miast), a Lędziny w 2001 roku kiedy w tym samym roku połączenia utraciły Jastrzębie-Zdrój.
Obecnie w województwie śląskim w ramach programu Kolej + planowana jest realizacja wielu projektów infrastrukturalnych z których część już wkrótce zostanie zrealizowana. Wśród miast, które mają w najbliższych latach odzyskać połączenia pasażerskie są Jastrzębie-Zdrój i Kłobuck, jednak nie wiadomo kiedy faktycznie uda się uruchomić połączenia pasażerskie do tych miast, szczególnie w przypadku Kłobucka. Są informacje o uruchomieniu połączeń do Kłobucka przez PKP Intercity, to niestety nie ma żadnych szczegółów co do byłby za połączenia i skąd dokąd by jechały. Nie ma też informacji, czy Koleje Śląskie zamierzają przywrócić połączenia z Kłobuckiem.
Przejdźmy jednak do mniej omawianej kwestii, czyli tematu reaktywacji połączeń do Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich. Jak wiadomo GZM ma wiele planów na rozbudowę kolei na aglomeracji (jak m,in przywrócenie ruchu pasażerskiego na całej linii kolejowej nr 141 i 142 oraz prace na przebudowie ciągu Katowice - Gliwice wraz z wydłużeniem linii kolejowej nr 713 do Gliwic), jednak według źródła w maju 2021 roku: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/gzm-planuje-rozwoj-kolei-prawie-100-par-kursow-za-pol-roku-potem-odtwarzanie-rozebranych-linii-68953.html pojawiły się informacje o uwzględnieniu przez GZM planów uruchomienia połączeń do Siemianowic Śląskich w ciągu Katowice – Siemianowice Śląskie – Bytom, co najprawdopodobniej oznaczałoby odbudowę linii Zawodzie - Dąbrówka Mała na terenie miasta Katowic, która została rozebrana w latach 70-tych. Jednak z uwagi na zabudowania prawdopodobnie tutaj mogłoby wejść rozwiązanie z tunelem podziemnym, lub zamiast tego budowa łącznicy w Szopienicach, która skracałaby czas dojazdu. Ciężko powiedzieć. W przypadku Siemianowic Śląskich najkorzystniejszą lokalizacją peronów stacji/przystanku (nie wiem jaki obiekt byłby dobry) byłoby umieszczenie przy przejeździe kolejowym na Fitznerów między ulicą Głowackiego, a parkiem Hutniczym. Tutaj drugim istotnym elementem dla poprawy komunikacji miejskiej byłoby przesunięcie pętli tramwajowej ze Skargi na Głowackiego, gdzie pasażerowie mogliby się ewentualnie przesiadać.
Jeżeli chodzi o Pszów to to miasto też utraciło połączenia pasażerskie w latach 70-tych, co raczej nie jest dziwne również z uwagi na to jak przebiega do niego linia przez którą połączenia pasażerskie z Rybnikiem, czy Wodzisławiem Śląskim w takiej formie nie miałyby racji bytu. Tutaj musiałaby wejść budowa nowej linii kolejowej z Rybnikiem lub Wodzisławiem Śląskim, ale pytaniem też jest czy problem nie będzie hałda i szkody górnicze? To zostawiam na razie was z pytaniem.
Póki co uważam metropolia musi na razie zająć się przywróceniem połączeń do Lędzin, Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich, gdyż to jest teraz najważniejsze obok rozbudowy infrastruktury kolejowej na aglomeracji i mam nadzieję, że wkrótce je odzyskają. Może wkrótce opiszę też to jak widziałbym połączenia pasażerskie w Piekarach Śląskich i Lędzin.
KŚ chcą wrócić do Kłobucka. Czy wystarczy personelu?
Wojewódzki przewoźnik ma plan uruchomienia regularnych połączeń do Kłobucka. Nie podaje przy tym terminu inauguracji kursów. Problemem w realizacji tych zamierzeń może być deficyt taboru i pracowników.
Siemianowice Śląskie: Wróciły pociągi. Czy wrócą postoje?
Od połowy czerwca część pociągów kursujących pomiędzy Wrocławiem i Krakowem wykorzystuje nieużywaną dotychczas w ruchu pasażerskim trasę przez Siemianowice Śląskie. W tym przeszło 60-tysięcznym mieście nie wyznaczono jednak postojów. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że nie ma tam zdatnych do użytku peronów, ale rozważa możliwość ich budowy.
KŚ bez konkretnych planów połączeń do Siemianowic Śląskich
Mieszkańcy 60-tysięcznych Siemianowic Śląskich przynajmniej na razie nie doczekają się wznowienia regularnych przewozów pasażerskich. Przez miasto przejeżdżają teraz bez postoju pociągi PKP Intercity. Po zakończeniu objazdów kolej ponownie zniknie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum