Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Reaktywacje linii i powroty połączeń do miast na Śląsku
Autor Wiadomość

Ryk Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Lut 2021

PostWysłany: 20-01-2023, 22:53   Reaktywacje linii i powroty połączeń do miast na Śląsku Odpowiedz z cytatem

Dobry wieczór. Postanowiłem założyć ten wątek aby poruszyć temat reaktywacji linii kolejowych i przywracania połączeń pasażerskich do miast bez kolei pasażerskiej w województwie śląskim. Aktualnie w województwie jest siedem miast powyżej 10 tys mieszkańców bez kolei pasażerskiej, z czego cztery znajdują się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a są to Czeladź, Lędziny, Piekary Śląskie i Siemianowice Śląskie.

Czeladź w tej liście jest jedynym miastem w województwie śląskim, które nigdy nie posiadało kolei pasażerskiej (pomijając tramwaje). Z kolei Piekary Śląskie i Siemianowice Śląskie utraciły połączenia pasażerskie w okresie PRL-u w roku 1976 i 1968 (ułożone w kolejności do miast), a Lędziny w 2001 roku kiedy w tym samym roku połączenia utraciły Jastrzębie-Zdrój.

Obecnie w województwie śląskim w ramach programu Kolej + planowana jest realizacja wielu projektów infrastrukturalnych z których część już wkrótce zostanie zrealizowana. Wśród miast, które mają w najbliższych latach odzyskać połączenia pasażerskie są Jastrzębie-Zdrój i Kłobuck, jednak nie wiadomo kiedy faktycznie uda się uruchomić połączenia pasażerskie do tych miast, szczególnie w przypadku Kłobucka. Są informacje o uruchomieniu połączeń do Kłobucka przez PKP Intercity, to niestety nie ma żadnych szczegółów co do byłby za połączenia i skąd dokąd by jechały. Nie ma też informacji, czy Koleje Śląskie zamierzają przywrócić połączenia z Kłobuckiem.

Przejdźmy jednak do mniej omawianej kwestii, czyli tematu reaktywacji połączeń do Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich. Jak wiadomo GZM ma wiele planów na rozbudowę kolei na aglomeracji (jak m,in przywrócenie ruchu pasażerskiego na całej linii kolejowej nr 141 i 142 oraz prace na przebudowie ciągu Katowice - Gliwice wraz z wydłużeniem linii kolejowej nr 713 do Gliwic), jednak według źródła w maju 2021 roku: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/gzm-planuje-rozwoj-kolei-prawie-100-par-kursow-za-pol-roku-potem-odtwarzanie-rozebranych-linii-68953.html pojawiły się informacje o uwzględnieniu przez GZM planów uruchomienia połączeń do Siemianowic Śląskich w ciągu Katowice – Siemianowice Śląskie – Bytom, co najprawdopodobniej oznaczałoby odbudowę linii Zawodzie - Dąbrówka Mała na terenie miasta Katowic, która została rozebrana w latach 70-tych. Jednak z uwagi na zabudowania prawdopodobnie tutaj mogłoby wejść rozwiązanie z tunelem podziemnym, lub zamiast tego budowa łącznicy w Szopienicach, która skracałaby czas dojazdu. Ciężko powiedzieć. W przypadku Siemianowic Śląskich najkorzystniejszą lokalizacją peronów stacji/przystanku (nie wiem jaki obiekt byłby dobry) byłoby umieszczenie przy przejeździe kolejowym na Fitznerów między ulicą Głowackiego, a parkiem Hutniczym. Tutaj drugim istotnym elementem dla poprawy komunikacji miejskiej byłoby przesunięcie pętli tramwajowej ze Skargi na Głowackiego, gdzie pasażerowie mogliby się ewentualnie przesiadać.

Jeżeli chodzi o Pszów to to miasto też utraciło połączenia pasażerskie w latach 70-tych, co raczej nie jest dziwne również z uwagi na to jak przebiega do niego linia przez którą połączenia pasażerskie z Rybnikiem, czy Wodzisławiem Śląskim w takiej formie nie miałyby racji bytu. Tutaj musiałaby wejść budowa nowej linii kolejowej z Rybnikiem lub Wodzisławiem Śląskim, ale pytaniem też jest czy problem nie będzie hałda i szkody górnicze? To zostawiam na razie was z pytaniem.
Póki co uważam metropolia musi na razie zająć się przywróceniem połączeń do Lędzin, Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich, gdyż to jest teraz najważniejsze obok rozbudowy infrastruktury kolejowej na aglomeracji i mam nadzieję, że wkrótce je odzyskają. Może wkrótce opiszę też to jak widziałbym połączenia pasażerskie w Piekarach Śląskich i Lędzin.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 07-06-2025, 12:46    Odpowiedz z cytatem

KŚ chcą wrócić do Kłobucka. Czy wystarczy personelu?

Wojewódzki przewoźnik ma plan uruchomienia regularnych połączeń do Kłobucka. Nie podaje przy tym terminu inauguracji kursów. Problemem w realizacji tych zamierzeń może być deficyt taboru i pracowników.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ks-chca-wrocic-do-klobucka-czy-wystarczy-personelu--123506.html

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 29-06-2025, 01:14    Odpowiedz z cytatem

Siemianowice Śląskie: Wróciły pociągi. Czy wrócą postoje?

Od połowy czerwca część pociągów kursujących pomiędzy Wrocławiem i Krakowem wykorzystuje nieużywaną dotychczas w ruchu pasażerskim trasę przez Siemianowice Śląskie. W tym przeszło 60-tysięcznym mieście nie wyznaczono jednak postojów. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że nie ma tam zdatnych do użytku peronów, ale rozważa możliwość ich budowy.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2025 infokolej.pl